12 Praktische Stappen in je zoektocht naar God

Wat kun je doen om God te zoeken? Helaas is er geen exacte formule of manier om God te vinden, maar het goede nieuws is dat God op zoek is naar jou – en dat Hij wil dat jij Hem vindt. Maar om u in de juiste richting te wijzen, zijn hier 10 praktische stappen om u te helpen bij uw zoektocht naar God:

Bidt

Vraag God om u te helpen Hem te vinden. Vraag Hem om je zichzelf te laten zien, zelfs als je er niet zeker van bent dat Hij er is. Bidden is gewoon eerlijk praten met God vanuit je hart. Zeg hem dat je naar hem op zoek bent. Terwijl je zoekt, vertel hem je vragen, gedachten, twijfels, angsten en hoop.

Focus je zoektocht op Jezus

Wat is God voor iemand? Wat is zijn karakter? Het meest tastbare beeld van wie God is, vinden we in de persoon van Jezus. In een brief van een van Jezus’ volgelingen staat: “Hij is het beeld van de onzichtbare God” (Kolossenzen 1:15). Als we naar Jezus kijken, zien we de God die niet gezien kan worden. Het onderzoeken van Jezus – zijn karakter en beweringen – zal je naar God leiden.

Lees de Bijbel

De Bijbel is een boek over de zoektocht van mensen en hun relatie met God door de geschiedenis heen. Het is ook de meest directe manier om een duidelijk beeld van God te krijgen door naar de persoon van Jezus te kijken, omdat alles in de Bijbel naar Jezus wijst.

Gebruik je hersenen

Een spirituele zoektocht beginnen betekent niet dat je je hersenen uit moet zetten. Zoals auteur Brian McLaren in zijn boek Finding Faith schrijft: “Hoewel een gezond geloof groter is dan het intellect, kan de zoektocht naar geloof het intellect niet omzeilen… Dit is een reis die zal vereisen dat je groter denkt dan je ooit eerder hebt gedaan en dan nog groter te denken.” Stel vragen. Kijk naar je ontdekkingen – is het redelijk logisch? God kennen zou niet onlogisch moeten zijn als hij de logica zelf heeft uitgevonden.

Aan de andere kant, laat ook je hart niet achter. God wil niet dat je alleen maar over Hem te weten komt; Hij wil dat je Hem werkelijk vindt met je hele wezen – Hij wil dat je Hem persoonlijk kent en een relatie met Hem hebt. Een relatie die verstand behelst zonder hart is helemaal geen relatie.

Blijf open

Jouw verleden heeft je overtuigingen gevormd over wat waar is en zal invloed hebben op hoe je reageert op de waarheidsclaims die je nu op je reis tegenkomt. Het is dus belangrijk uw vooroordelen te onderkennen en open te blijven staan voor ideeën die kunnen botsen met wat u tot nu toe voor waar hield. Als er een God is, dan is hij ver verheven boven het totale begrip van wie dan ook; dus om eerlijk te zijn in je zoektocht, kun je je vooroordelen het beste losjes houden. Je bent tenslotte eindig.

Vraag

Vraag dingen die mensen als vanzelfsprekend schijnen te beschouwen. Alles wat waar is of de moeite waard om na te streven, moet stand kunnen houden bij een zwaar kruisverhoor. Schrijf uw vragen op, vooral over de Bijbel en Jezus. Waar kun je je vragen stellen en bespreken? Praat met mensen die je kent en die Jezus volgen. Sluit u aan bij een discussiegroep in uw omgeving die zich bezighoudt met God en Jezus of stel uw vragen en gedachten aan een van onze vertrouwelijke en gratis online mentoren.

Onderzoek

Lees artikelen, boeken, de Bijbel en websites om te zien wat anderen te zeggen hebben. Vraag mensen die Jezus volgen welke boeken en bronnen zij nuttig hebben gevonden om een duidelijker beeld van Jezus en God te krijgen.

Praat met mensen die Jezus liefhebben en volgen

Zoek mensen die echt bewijs laten zien van leven volgens de leringen van Jezus. Vraag hoe zij Jezus hebben ontdekt – hoe hebben zij gezocht? Waarom geloven zij? Hoe blijven ze meer ontdekken en hun relatie met God ontwikkelen?

Journal

Record je gedachten, vragen, ontdekkingen, en nieuwe inzichten. Zie het als een plakboek van je geestelijke reis.

Breng tijd door in de natuur

Een brief van een van Jezus’ volgelingen legt de waarde uit van het observeren en ervaren van Gods schepping: “Door lang en bedachtzaam te kijken naar wat God geschapen heeft, hebben mensen altijd kunnen zien wat hun ogen als zodanig niet kunnen zien: de eeuwige macht bijvoorbeeld en het mysterie van zijn goddelijk wezen” (Romeinen 1:20, De MSG-versie).

Maak tijd voor je zoektocht naar God

De ongeziene en geestelijke dingen in ons leven worden gemakkelijk verdrongen door de vele dingen die dringend onze aandacht opeisen. Bepaal wanneer u een paar praktische stappen zult ondernemen – lees een boek, zoek een uur online, zoek iemand om mee te praten. Geef jezelf een algemeen tijdsbestek om te zoeken – trek dan een paar eerste conclusies waar je naar kunt handelen.

Evalueer en reageer

Er zullen momenten komen waarop je moet reageren op wat je ontdekt over Jezus – wat vind je van wie Hij zegt dat Hij is? Is het waar? Hoe zul je reageren? Bedenk dat je niet alles over iets hoeft te weten om het met een zekere mate van vertrouwen te weten, vooral als dat “iets” zo groot is als God! Zelfs als je je hele leven naar bewijzen voor God zou zoeken, zou het vinden van God op een gegeven moment een element van geloof met zich meebrengen.

Ik ben er zeker van dat je onderweg veel vragen zult hebben. God vinden betekent zeker niet dat je onmiddellijk of volledig de antwoorden op al je vragen hebt. Of je nu net begint met zoeken naar God of dat je Hem jaren geleden gevonden hebt en opnieuw kennis moet maken, vragen zijn een natuurlijk en noodzakelijk onderdeel van je spirituele reis en groei. Er zijn een miljoen ontdekkingen over God die nog moeten komen.

Als je naar God zoekt, weet dan dat je niet de enige bent die zoekt. Jezus is op zoek naar jou en wil dat je hem vindt. In zijn eigen woorden zei Jezus: “Vraag en het zal je gegeven worden; zoek en je zult vinden; klop en de deur zal voor je worden opengedaan. Want wie vraagt, die ontvangt; wie zoekt, die vindt; en wie klopt, voor hem zal de deur opengedaan worden” (Matteüs 7:7). Ik hoop dat sommige van deze stappen je helpen de vreugde te ontdekken van het persoonlijk kennen van Jezus.

Voor een korte samenvatting van het goede nieuws dat Jezus je biedt, lees Ontdek het leven.

Maak nu contact met een mentor!

Tags: God zoeken God kennen
Photo Credit: Elke Karin Lugert

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.