4 Heiligen van onmogelijke oorzaken, en gebeden tot hen

Categorieën:Spiritualiteit

Philip Kosloski en Maria Paola Daud – gepubliceerd op 02/06/18

De heilige Rita van Cascia, de heilige St. Judas Thaddeus, H. Philomena, en H. Gregorius Thaumaturgus zijn wijd en zijd bekend om hun voorspraak voor onmogelijke zaken.

De gemeenschap der heiligen (communio sanctorum) is de geestelijke vereniging van de leden van de christelijke Kerk, zowel de levenden als de doden. Zij maken allen deel uit van één “mystiek lichaam”, met Christus als hoofd, waarin ieder lid bijdraagt tot het welzijn van allen en deelt in het welzijn van allen. Volgens de Catechismus van de Katholieke Kerk is de gemeenschap der heiligen de Kerk zelf:

Wat is de Kerk anders dan de vergadering van alle heiligen? De gemeenschap der heiligen is de Kerk. Gemeenschap met de heiligen. “Het is niet alleen door de titel van voorbeeld dat wij de gedachtenis koesteren van hen die in de hemel zijn; wij zoeken veeleer dat door deze toewijding aan de uitoefening van broederlijke naastenliefde de eenheid van de hele Kerk in de Geest wordt versterkt. Zoals de christelijke gemeenschap onder onze medepelgrims ons dichter bij Christus brengt, zo verbindt onze gemeenschap met de heiligen ons met Christus, uit wie als bron en hoofd alle genade voortkomt, en het leven van het Volk van God zelf”

Bevestigd in de Geloofsbelijdenis van de Apostelen, bestaat de gemeenschap der heiligen in de drie staten van de Kerk, de Kerken Militant, Boetvaardig en Triomfantelijk. De Militante Kerk (Ecclesia militans) bestaat uit hen die op aarde leven; de Boetvaardige Kerk (Ecclesia poenitens) bestaat uit hen die in het vagevuur worden gezuiverd ter voorbereiding op de hemel; en de Triomferende Kerk (Ecclesia triumphans) bestaat uit hen die reeds in de hemel zijn. Het vroegst bekende gebruik van de term “gemeenschap der heiligen” om te verwijzen naar deze mystieke band die zowel de levenden als de doden verbindt, is te vinden in het werk van de bisschop, theoloog en hymnist Sint Nicetas van Remesiana (ca. 335-414). Sindsdien speelde het begrip een centrale rol in alle formuleringen van de christelijke geloofsbelijdenis.

Lees meer: Gebed tot de heilige Antonius om een verloren voorwerp terug te vinden

Christenen die tot de Rooms-Katholieke Kerk behoren, vragen de voorspraak van heiligen in de hemel, wier gebeden worden gezien als hulp voor hun medechristenen op aarde, zoals te lezen is in Openbaring 5:8. Vaak komen we in het leven situaties tegen waarin niets lijkt te werken, en we het gevoel hebben dat de wereld tegen ons is. In zulke gevallen is het, zoals bij alles in het leven, het meest aangewezen God te zoeken en zijn goddelijke tussenkomst af te smeken. Katholieken begrijpen dat heiligen hierbij behulpzaam zijn en onze smeekbeden snel bij onze hemelse Vader brengen. In het bijzonder zijn hier vier hemelse helpers die wijd en zijd bekend staan om hun voorspraak voor onmogelijke zaken.

St. Rita van Cascia

Een heilige uit de 15e eeuw, Rita stond tijdens haar leven bekend om het verzorgen van pestlijders. Ze deed dit zonder de pest op te lopen, een wonderbaarlijk behoud dat waarschijnlijk leidde tot haar associatie met onmogelijke zaken.

O Heilige Patrones van de behoeftigen, St. Rita, wier smeekbeden voor uw Goddelijke Heer bijna onweerstaanbaar zijn, die om uw gulheid in het verlenen van gunsten de Voorspreekster van de Hopelozen en zelfs van het Onmogelijke is genoemd; St. Rita, zo nederig, zo rein, zo verstorven, zo geduldig en met zo’n medelijdende liefde voor uw gekruisigde Jezus, dat u van Hem alles kunt verkrijgen wat u vraagt, op grond waarvan allen vol vertrouwen hun toevlucht tot u nemen en, zo niet altijd verlichting, dan toch troost verwachten; Wees ons verzoek gunstig gezind, toon uw macht bij God ten gunste van uw smekeling; wees ons gul, zoals gij in zovele wonderbare gevallen zijt geweest, tot meerdere eer van God, tot verbreiding van uw eigen devotie en tot vertroosting van hen die op u vertrouwen.

Wij beloven, indien ons verzoek wordt ingewilligd, U te verheerlijken door Uw gunst bekend te maken, Uw lof te zegenen en te zingen tot in eeuwigheid. Vertrouwend op Uw verdiensten en macht voor het Heilig Hart van Jezus, bidden wij U toe dat. Bid voor ons, o heilige heilige Rita, dat wij de beloften van Christus waardig mogen worden gemaakt.

St. Judas Thaddeus

Jude is een heilige die door de geschiedenis heen vaak vergeten werd vanwege zijn naam. Christenen wilden niet tot hem bidden omdat zijn naam leek op die van Judas Iskariot (in het Latijn is zijn naam “Judas”, maar hij is niet dezelfde persoon als Judas Iskariot). Judas is een vriend van alle hopeloze zaken en staat bekend om zijn krachtige voorspraak.

De allerheiligste apostel, de heilige Judas, trouwe dienaar en vriend van Jezus, de Kerk eert en roept u universeel aan als de patroon van moeilijke gevallen, van zaken waaraan bijna wordt gewanhoopt, Bid voor mij, ik ben zo hulpeloos en alleen. Bid voor mij, ik ben zo hulpeloos en alleen. Doe een beroep op God voor mij, dat Hij zichtbare en snelle hulp brengt, waar hulp bijna is veracht. Kom mij te hulp in deze grote nood, opdat ik de troost en hulp van de hemel mag ontvangen in al mijn nood, beproevingen en lijden, in het bijzonder en opdat ik God met u en alle heiligen voor altijd mag loven. Ik beloof u, gezegende heilige Judas, dat ik deze grote gunst van God altijd in gedachten zal houden en u altijd zal eren als mijn bijzondere en machtige beschermheilige en dat ik u dankbaar zal aanmoedigen tot devotie. Amen.

St. Philomena

Een jong meisje uit de 3e eeuw, Philomena zou in de geschiedenis zijn vergeten, ware het niet dat een wonderbaarlijk visioen haar identificeerde met een graf dat meer dan 1.500 jaar later werd ontdekt.

Wij smeken U, Heer, ons vergiffenis te schenken voor onze zonden door de voorspraak van de heilige Philomena, maagd en martelares, die altijd welgevallig was in Uw ogen door haar eminente kuisheid en door de belijdenis van alle deugden. Amen.

Illustriese maagd en martelares, heilige Philomena, zie mij neergevleid voor de troon waarop het de Allerheiligste Drie-eenheid behaagd heeft U te plaatsen. Vol vertrouwen in uw bescherming, smeek ik u voor mij te bemiddelen bij God, verwaardig u vanuit de hemel een blik te werpen op uw nederige cliënte! Echtgenote van Christus, ondersteun mij in het lijden, versterk mij in de verzoeking, bescherm mij in de gevaren die mij omringen, verkrijg voor mij de genaden die voor mij noodzakelijk zijn, en in het bijzonder
(Specificeer hier uw verzoek).

Voor alles, sta mij bij in het uur van mijn dood. Heilige Philomena, machtig bij God, bid voor ons. Amen.

O God, Allerheiligste Drievuldigheid, wij danken U voor de genaden die Gij geschonken hebt aan de Heilige Maagd Maria en aan Uw dienstmaagd Philomena, door wier voorspraak wij Uw barmhartigheid afsmeken. Amen.

St. Gregorius Thaumaturgus

Niet erg bekend in de Westerse Kerk, staat de heilige Gregorius in het Oosten bekend als de “Wonderdoener”, en er zijn talloze wonderen die in verband worden gebracht met zijn leven en voorspraak.

O heilige heilige Gregorius, biechtvader en priester van de Heer, ik bid u dat u voor mij wilt bemiddelen bij onze Heer God, opdat ik, gezuiverd van alle ondeugd, Hem in alle dingen mag behagen, en dat Hij mij de vrede schenkt die al zijn dienaren bezitten.
Amen.

Bezoek zeker de diashow hieronder om kennis te maken met de bekende Veertien Heilige Helpers, die in het rooms-katholicisme samen worden vereerd omdat men gelooft dat hun voorspraak bijzonder effectief is, vooral tegen verschillende ziekten. De traditie ontstond in de 14e eeuw, als gevolg van de epidemie die bekend werd als de Zwarte Dood.

Launch de diashow

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.