5 dingen die je moet doen als God stil lijkt

God verhoort gebeden. Maar soms is God stil.

Als gelovigen hebben we dat allemaal wel eens meegemaakt – of zullen we het meemaken. We kunnen God vurig zoeken, maar in ruil daarvoor alleen Zijn stilte voelen. En deze stilte kan moeilijk zijn, frustrerend, zelfs ondraaglijk.

De Bijbel vertelt het verhaal van een man genaamd Job die goed bekend was met Gods stilte. In zijn pijn en lijden, riep hij uit tot God. Hij vroeg om antwoorden. En hij bleef vragen.

Maar in de eerste 37 hoofdstukken van het Boek Job worden zijn kreten om Gods hulp en verlichting alleen beantwoord met Gods oorverdovende stilte.

Als christenen zullen we Gods stem niet altijd horen, maar van Job kunnen we een paar praktische dingen leren die we kunnen doen wanneer God lijkt te zwijgen.

Onderzoek je leven

Begin met jezelf de vraag te stellen: Zijn er onbeleden zonden in mijn leven? Zorg ervoor dat niets u in de weg staat om Gods stem te horen.

Palm 66:18 zegt: “Als ik de zonde in mijn hart niet had beleden, zou mijn Heer niet hebben geluisterd” (New Living Translation). Dit vereist dat we diep naar ons leven kijken.

Vraag jezelf: Is er iets (of iemand) waar ik meer van houd dan van God?

Als God dingen in gedachten brengt, vraag dan om Zijn vergeving.

En onthoud, er is geen schaamte in berouw. Deze daad van geloof behaagt God en herstelt onze gemeenschap met Hem.

Accepteer Gods autoriteit

Erken dat God kan zwijgen. Er is geen verplichting voor God om u te antwoorden, u te informeren of u iets te laten weten.

“Van God wordt gezegd dat Hij absoluut vrij is,” zegt A.W. Tozer in “The Knowledge of the Holy,” “omdat niemand en geen ding Hem kan hinderen of dwingen of Hem kan tegenhouden. Hij is in staat te doen wat Hij wil, altijd, overal, voor altijd.”

Net als wij, stond Job voor de keuze om het gezag van God te erkennen – of te verwerpen. In reactie op zijn lijden en verlies stelde Jobs vrouw voor dat hij God zou vervloeken en sterven.

In plaats van haar advies op te volgen, koos Job ervoor God God te laten zijn. “Moeten wij alleen het goede uit Gods hand aanvaarden en nooit iets slechts?” vroeg hij (Job 2:10, NLT).

Gods gezag aanvaarden betekent ook actief op God vertrouwen, beseffend dat Hij alles onder controle heeft en kan worden vertrouwd.

“Al doodt Hij mij,” zegt Job, “ik zal op Hem hopen” (Job 13:15, English Standard Version). Niets in het leven van Job, of het onze, gebeurt buiten Gods weten en plan om. Zoals we leren aan het begin van het Boek Job, was God volledig op de hoogte van alle dingen die op het punt stonden Job te overkomen. Sterker nog, Hij gaf Satan toestemming om deze dingen in het leven van Job te doen. Op geen enkel moment laat God Zijn controle los.

Luister naar wat God zegt

Hoewel God stil kan lijken met betrekking tot een specifiek verzoek of petitie, onthoud dat Hij in een constante staat van communicatie met ons is.

In feite is het mogelijk dat je al een antwoord van God hebt. De Bijbel staat vol specifieke antwoorden over wat goed en fout is, en ook met informatie over Gods karakter en Zijn bedoeling voor ons als Zijn kinderen en Zijn volgelingen.

Doe er dus goed aan om in Gods Woord – Zijn geschreven communicatie aan ons – te graven om uit te vinden wat Hij te zeggen heeft over de problemen waar u mee kampt of de vragen die u stelt.

Terwijl u de Bijbel leest, vraag God om tot u te spreken door de Heilige Geest, die in u woont. Vaak kunnen verzen uit de Schrift een nieuwe betekenis krijgen in het licht van actuele problemen waarmee u wordt geconfronteerd.

Ben je ervan bewust dat stilte intiem kan zijn

Stilte kan ook een teken zijn van Gods vertrouwen in u.

Het Evangelie van Johannes vertelt een verhaal over Jezus’ vrienden Lazarus, Maria en Martha. Toen Jezus ontdekte dat Lazarus ziek was, haastte hij zich niet naar Lazarus’ huis om hem te genezen, maar bleef hij nog twee dagen waar hij was (Johannes 11:6). En voordat Jezus in Bethanië aankwam, stierf Lazarus.

Voor de zusters van Lazarus, Maria en Martha, had Jezus’ zwijgen uitgelegd kunnen worden als verwaarlozing – dat Jezus zich niet om hen bekommerde of hen niet wilde helpen.

Dit weerspiegelt veel van de emoties die wij voelen wanneer God onze roep om hulp niet onmiddellijk beantwoordt.

Maar in Jezus’ zwijgen worden wij, samen met Maria en Martha, aangetrokken tot een nieuwe nabijheid tot God en een nieuw begrip van zijn macht. Vier dagen na zijn dood wordt Lazarus door Jezus uit de dood opgewekt, waaruit Zijn macht blijkt.

“Wanneer je God niet kunt horen,” zegt Oswald Chambers in “My Utmost For His Highest,” “zul je merken dat Hij je op de meest intieme manier heeft vertrouwd – met absolute stilte, niet een stilte van wanhoop, maar een van plezier, omdat Hij zag dat je een nog grotere openbaring kon doorstaan.”

Wanneer je je volkomen op je gemak voelt bij een persoon, is het mogelijk om samen in een kamer te zitten en geen woord uit te brengen.

In de liefde kan zwijgen een teken van intimiteit zijn.

Voor Job was Gods zwijgen ook een gevolg van de diepte van hun relatie. Toen Satan God benaderde, zei God: “Hebt Gij wel overwogen, dat Mijn knecht Job niet gelijk is op de aarde, een onberispelijk en oprecht man, die God vreest en zich van het kwade afwendt?” (Job 1:8, ESV). God koos Job omdat Hij hem vertrouwde.

Blijf met God praten

Omdat God lijkt te zwijgen, betekent niet dat je aan Hem moet twijfelen of moet stoppen met bidden.

Gods zwijgen is voor ons geen vrijbrief om Hem de rug toe te keren. In plaats daarvan is het een uitnodiging om voorwaarts te gaan en Hem nog ijveriger te zoeken.

De psalmisten stonden model voor het uitroepen tot God. David zei: “O mijn God, ik roep overdag, maar U antwoordt niet, en ’s nachts, maar ik vind geen rust” (Psalm 22:2, ESV). Job roept ook voortdurend tot God en vraagt Hem te antwoorden.

Pagina’s lang zwijgt God in het Boek Job. Maar in hoofdstuk 38, antwoordt God – en ondervraagt Job. “Waar was je toen ik de grondvesten van de aarde legde?” vraagt God. “Zeg het Mij, als gij verstand hebt” (Job 38:4, ESV).

God heeft alles onder controle en heeft dat al die tijd gedaan. Hij hoorde Jobs schreeuwen om hulp. In vertrouwen wachtte Hij op het perfecte moment om te spreken. Job werd eraan herinnerd:

God verhoort gebeden.

Bekijk onze gebedsstartkit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.