7 Beste Martin Akoestische Gitaar – Round Up Review

Koopgids — Waar moet je op letten als je een Martin koopt?

Martin gitaren zijn, in de regel, kwaliteitsinstrumenten. In tegenstelling tot sommige fabrikanten, maakt Martin geen lijn van zeer budget-geprijsde gitaren. Als je gaat winkelen, zijn er een paar dingen om in gedachten te houden.

Body Style

Veel Martin gitaren, en vooral oudere modellen, zijn dreadnoughts. De dreadnought is niet voor niets de meest populaire gitaarbodystijl – de grote, diepe body produceert veel volume, projecteert goed, en heeft een rijke sustain. Een andere populaire bodystijl die je waarschijnlijk zult zien is de grand performance, die door Taylor en sommige andere fabrikanten grand auditorium wordt genoemd. De grand performance heeft een paar voordelen – hij is kleiner en makkelijker te dragen en te hanteren dan een dreadnought, en hij heeft ook een helderder geluid met minder boventonen dan grotere modellen. Dit maakt het makkelijker voor fingerpicking, of elke andere keer dat je wilt duidelijk individuele noten te horen.

Martin maakt ook een verkleinde gitaar genaamd de Little Martin. Deze gitaar is geweldig voor op reis of voor het spelen van nummers met minder lage tonen. Het is ook een geweldige keuze voor kleine kinderen die net gitaar leren.

Bij het evalueren van bodystijlen, is het belangrijk om te onthouden dat geen enkele bodystijl per se beter is dan een andere. Je moet rekening houden met je speelstijl om de beste voor jou te kiezen.

Tonwoods

Voordat we het hebben over het toonhout dat vaak gebruikt wordt in Martin gitaren, is het eerst belangrijk om massief hout versus gelamineerd hout te bespreken. Je weet waarschijnlijk wel dat massief hout (vooral als het gebruikt wordt om het bovenblad van een gitaar te maken) een belangrijke bijdrage levert aan het geluid. Massieve bovenbladen produceren een rijke, genuanceerde toon die bijna altijd beter klinkt dan een gelamineerd bovenblad.

De beste gitaren zijn gemaakt met allemaal massief hout, maar er zijn genoeg instrumenten gemaakt met laminaat achter- en zijkanten die nog steeds een uitstekende toon produceren. Martin’s specifieke merk laminaat is de moeite waard om te bespreken – dit bedrijf gebruikt een hogedruklaminaat (afgekort als HPL) voor gelamineerd hout. Dit heeft enkele voordelen – omdat het onder zeer hoge druk wordt gemaakt, is het hard en sterk, en vaak vergelijkbaar met hardhout in karakter. Het heeft echter het nadeel dat het nogal vatbaar is voor breuk door zijn onbuigzame aard.

Dat gezegd hebbende, Martin gebruikt kwaliteitstoonhout voor zijn instrumenten. Hier zijn een paar van de toonhouten die je het meest waarschijnlijk zult zien:

Spruce

Spruce is waarschijnlijk het meest populaire materiaal voor het maken van de bovenbladen van akoestische gitaren – het geeft een heldere toon die goed in balans is met de meeste houtsoorten die worden gebruikt voor gitaar achter-en zijkanten. Sitka spruce wordt vaak gebruikt, maar veel Martins zijn ook gemaakt van Engelmann spruce, een bleker hout dat meer een ring heeft.

Rosewood

Rosewood is een mooie, duurzame houtsoort die vaak wordt gebruikt voor de achter- en zijkanten van gitaren. Het voegt ongelooflijke warmte en resonantie toe aan je toon. Dit is een van de redenen waarom het vaak wordt gecombineerd met sparrenhouten bovenbladen.

Mahonie

Mahonie is een uitstekende keuze voor spelers die een geluid willen dat niet te helder is. Het klinkt warm en enigszins donker, en het is geweldig voor het benadrukken van midrange spel. Mahonie wordt gebruikt voor bovenbladen, achterbladen, en zijkanten, en het is vooral goed voor fingerstyle spelen.

Elektronica

Een van de zeer belangrijke factoren om te overwegen bij het selecteren van een Martin is of je van plan bent om live te spelen. Hoewel je een gitaar in een microfoon kunt spelen, kan het moeilijk zijn om het geluid nauwkeurig en volledig vast te leggen, vooral als je in een rumoerige zaal speelt. Als je live wilt spelen, kan het verstandig zijn om voor een akoestische-elektrische gitaar te kiezen, omdat je dan gewoon je gitaar kunt inpluggen en spelen.

Als je toch voor een akoestische-elektrische kiest, is de kwaliteit van de elektronica ook een punt van zorg. Martin gebruikt voornamelijk Fishman pickups. Fishman is een van de leiders op het gebied van akoestische gitaarversterking. Maar zoals je zou verwachten, zullen de high-end Martin akoestische-elektrische gitaren high-end Fishman pickups hebben.

Andere Afspraken

Hoewel de topkam en het zadel van een gitaar misschien onbeduidend lijken, spelen ze een belangrijke rol in het vormgeven van de toon van een gitaar. Veel goedkope gitaren gebruiken een plastic topkam en zadel, die een mild dempend effect op de klank hebben. Aan de andere kant gebruiken veel Martins noten en zadels van been. Bot heeft rijkere klankeigenschappen en kan je gitaar een levendigere toon en betere sustain geven.

Natuurlijk, als je een gitaar kiest die een goedkoop plastic zadel of moer heeft, zijn deze relatief eenvoudig te vervangen. U kunt zadels of moeren installeren die zijn gemaakt van been of Tusq (een composiet dat sonisch zeer dicht bij ivoor ligt), of u kunt een gitaarwinkel betalen om ze te upgraden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.