8 Ochtendgebeden om dagelijks te gebruiken

Het ochtendgebed is een perfecte manier om uw tijd en aandacht te richten op het zoeken van Gods plan voor de komende dag. Lees verder voor acht krachtige ochtendgebeden om uw dag goed te beginnen.

In dit artikel:

  1. Een gebed voor de ochtend
  2. Een gebed voor kracht
  3. Een gebed voor leiding
  4. Een gebed voor dankbaarheid
  5. Een gebed voor familie
  6. Een gebed voor mijn carrière
  7. Een gebed voor kansen
  8. Een gebed voor tevredenheid

Er is nauwelijks een beter moment om te bidden dan ’s morgens. De dag beginnen met een ochtendgebed was altijd belangrijk voor de eerste christenen en hun gebeden riepen vaak de aanwezigheid in van de Drie-eenheid – Vader, Zoon en Geest – om bij hen te zijn tijdens hun vaak zware arbeid op het land. Als je wakker wordt, kunnen je geest en je hart erg zwaar aanvoelen, vooral als je je concentreert op alle dingen die je nog moet doen en alle stress die daarbij komt kijken. Een krachtig ochtendgebed kan je centreren en je focus brengen naar de plaats waar die moet zijn. Hier zijn acht krachtige ochtendgebeden die je dagelijks kunt gebruiken.

Een gebed voor de ochtend

Morgengebeden kunnen je ziel verfrissen en opladen terwijl je je klaarmaakt om de dag aan te gaan met hulp van de best mogelijke plaats: Onze Schepper. We zouden het ochtendgebed moeten behandelen als het gebed zelf, als een tijd om dichter bij God te komen door onze liefde voor Hem uit te drukken, Hem te danken voor Zijn zegeningen en Hem alles aan te bieden wat goed en slecht is in onze dag door Zijn wil te doen. Begin uw dag met dit gebed voor de morgen:

Dear Lord, U hebt mij aan het begin van een nieuwe dag gebracht. Zoals de wereld fris en schoon wordt vernieuwd, zo vraag ik U mijn hart te vernieuwen met Uw kracht en doel. Vergeef mij de fouten van gisteren en zegen mij om vandaag dichter op Uw weg te wandelen. Dit is de dag dat ik mijn leven opnieuw begin; schijn door mij heen zodat elke persoon die ik ontmoet Uw aanwezigheid in mij mag voelen. Neem mijn hand, kostbare Heer, want ik red het niet alleen. Amen.

Een gebed om kracht

God houdt ervan als je om kracht bidt. En Hij belooft je te antwoorden: “Vrees niet, want Ik ben met u; wees niet ontmoedigd, want Ik ben uw God; Ik zal u versterken, Ik zal u helpen, Ik zal u staande houden met Mijn rechtvaardige rechterhand” (Jesaja 41:10). Bid met vertrouwen. Bid om de kracht die God je geeft en houd je ogen open voor Zijn antwoorden. Misschien lijken ze niet op uw verwachtingen. Maar je kunt er zeker van zijn dat Hij aan het werk is om je begrip, geloof en hoop in Hem te versterken. Begin uw dag met dit gebed om kracht:

Dear Lord, vanmorgen bid ik dat U mij vandaag kracht geeft, om sterk te zijn voor U in deze wereld vol verleidingen. U weet dat er worstelingen zijn waar ik vandaag doorheen zal gaan. Ik bid dat U bij me bent als ik ze doorsta. Draag me als ik te zwak ben. Amen.

Een gebed om leiding

Eén van de grootste waarheden van de Bijbel is dat God ons wil leiden. Hij houdt van ons en omdat Hij van ons houdt, wil Hij wat het beste voor ons is en is Hij bereid dat aan ons te laten zien. Naarmate je dag vordert, kan het moeilijk zijn om deze zegeningen te identificeren. Begin uw dag met dit ochtendgebed voor leiding:

Dear Lord, ik weet niet wie of wat vandaag mijn pad zal kruisen. Maar ik weet wel dat U mijn rots en mijn vesting bent. U bent mijn schild en mijn sterke toren. Help mij om mij vandaag aan U te verankeren. Leer me hoe ik vandaag sterk in U kan staan en alleen Uw weg kan kiezen. Help me om Uw waarheid te volgen en niet mijn gevoelens. Help me om alles wat op mijn weg komt te omarmen als een kans om U aan het werk te zien en als een kans om anderen op U te wijzen. Amen.

Een gebed voor dankbaarheid

We moeten dankbaar zijn omdat God onze dankbaarheid waardig is. Het is niet meer dan juist Hem dank te zeggen voor “elke goede en volmaakte gave” die Hij geeft (Jakobus 1:17). Wanneer wij dankbaar zijn, verdwijnt onze aandacht van zelfzuchtige verlangens en van de pijn van de huidige omstandigheden. Het helpt ons ook om te onthouden dat God uiteindelijk de touwtjes in handen heeft. Elke morgen beginnen met dankbaarheid zal je een goede basis geven. Bidden is een van de bewuste manieren waarop je een dankbaar hart voor jezelf kunt cultiveren. Begin je dag met dit gebed voor dankbaarheid:

Dear God, ik dank U dat U mij vandaag wakker hebt gemaakt. U hebt me weer een zonsopgang gegeven om van te genieten. Dank U voor de prachtige geluiden van de natuur en de koele bries die door de bomen waait en de vogels prachtige melodieën laat zingen. Ik prijs U, Vader, dat U mij weer een mooie dag laat beleven in Uw Koninkrijk. Amen.

Een gebed voor het gezin

Begin elke dag met een krachtige ochtendgebedssessie met uw gezin. Het reciteren van deze woorden en het vroegtijdig vaststellen van onze schema’s, zal u en uw gezin veel perspectief bieden. Vertrouw ieder individu aan God toe. Waar ze zich ook bevinden in hun relatie met God, bid dat Hij hen nog dichterbij brengt. Zie het ochtendgebed als een oefening voor de geest en de ziel van elk lid. Het uitwerken van deze elementen zal iedereen helpen plannen te maken voor wat komen gaat en hen beter uitrusten met de gereedschappen om de nieuwe dag aan te kunnen. Begin uw dag met dit gebed voor familie:

Die God, dank U voor het geschenk van familie en vrienden. Hen in mijn hart te dragen is een van de kostbaarste dingen waar ik nooit genoeg van kan krijgen. Zegen iedereen, want zij verdienen alle goedheid die U mij hebt gegeven. Als ik vandaag iets verkeerd doe, vergeef me dan alstublieft. Amen.

Een gebed voor mijn carrière

Laat God uw prioriteiten bepalen zoals Christus en de apostelen die hebben bepaald, ook wat betreft de werkplek. Hebt u uw loopbaan aan God onderworpen, inclusief de manier waarop u uw werk doet? Vraagt u God elke dag om Zijn leiding en kracht om uw werk te doen terwijl u afhankelijk bent van Hem? Je zou dagelijks met God moeten praten over Zijn wil met betrekking tot je loopbaankeuzes. Begin je dag met dit gebed voor je carrière voordat je aan je taken begint:

Dear God, ik dank U voor mijn baan. U hebt mij een vast inkomen gegeven en ik ben U daar zo dankbaar voor. Ik bid dat U vandaag over mij waakt op het werk en ik bid dat er geen ongelukken gebeuren, zodat iedereen weer naar huis kan gaan. Ik dank U dat mijn baan een inkomen heeft verschaft om mij en mijn gezin te onderhouden. Ik dank U voor de voorzieningen die U mij hebt gegeven. Ik bid voor veilige reizen van en naar het werk en ik bid dat U mij vandaag zult gebruiken voor Uw glorie, zoals U dat goeddunkt. Amen.

Een gebed voor kansen

Onze hemelse Vader heeft onze levens gevuld met ongelooflijke kansen. Het is belangrijk dat we er altijd klaar voor zijn, zodat we Gods stem kunnen horen als Hij ons roept. We missen deze kansen niet als ze tot ons komen. Begin uw dag met dit ochtendgebed voor kansen:

Lieve Heer, ik bid vandaag dat ik mijn geest volledig aan U zal overgeven, zodat U mij kunt gebruiken zoals U wilt. Ik bid dat U mij mogelijkheden zult geven om mensen te laten zien hoeveel U voor mij betekent. Geef mij de discretie om te weten wat ik moet zeggen en hoe ik het moet zeggen. Maak mij vrijmoedig genoeg zodat ik blij en vrolijk mijn verlossing kan verkondigen. Ik bid dat de zaadjes die U mij laat planten zullen groeien en rijpen. Ik ben voor altijd dankbaar voor het kruis; moge ik het vandaag op een aanstekelijke manier verkondigen. Amen.

Een gebed voor tevredenheid

Content zijn is een eenvoudige genade. Het is zeker redelijk en logisch.

Het is de wereld van onze Vader, dus moeten we rusten in Zijn zorg. Hoewel velen van ons ernaar verlangen tevreden te zijn, is het niet gemakkelijk om dat te bereiken of te behouden. Want niet eerder dan dat we beginnen te genieten van de genade van tevredenheid, is het verdwenen en keert de ontevredenheid terug. Begin uw dag met het gebed voor tevredenheid:

Die God, ik bid dat ik vandaag op U gericht zal blijven. Ik bid dat U mij er voortdurend aan zult herinneren om in al mijn omstandigheden tevreden te zijn. Ik bid dat U mij zo wilt vullen dat ik de hele dag vreugdevol mag zijn, zelfs als de stress mij bekruipt. Ik weet dat door mijn tevredenheid, U verheerlijkt zult worden. Ik wil U eren, Vader, in alles wat ik doe. Amen.

De ochtend is een van de beste tijden om een ontmoeting met God te hebben. Bid op het moment dat je wakker wordt, als je dat nog niet doet. Als je wakker wordt met God, wordt Zijn aanwezigheid met je meegedragen waar je ook gaat. Moge u gezegend zijn op uw reis vandaag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.