Android: Netrunner Review Always Be Running

Fantasy Flight’s Android: Netrunner heeft mijn tijd en gedachten meer gedomineerd dan enig ander spel de laatste paar maanden. Ik weet niet of ik ooit zo geobsedeerd ben geweest door een spel in mijn hele leven. Ook al speel ik het spel nog maar een paar maanden, er gaat zelden een dag voorbij dat ik niet over strategie lees, mijn decks aan het verfijnen ben, of spelletjes speel, online of in persoon. Ik heb zelfs gedroomd over Netrunner. Helaas, het deck idee dat ik droomde bleek verschrikkelijk te zijn.

Hoe heeft dit spel mij zo volledig veroverd? Waarom heb ik honderden dollars uitgegeven om kaarten te verzamelen? Nou, om maar meteen met de deur in huis te vallen, het spel is briljant. Netrunner geeft een nieuwe draai aan het nu klassieke twee speler deck-bouw-en-duel genre, gepopulariseerd en gedomineerd door Magic: The Gathering (MtG). Het neemt de strategische diepte van Magic en voegt daar een substantieel blufelement en risicovol spel aan toe dat je zelden buiten poker ziet. Bovendien integreert het zijn cyberpunk hacking thema in de gameplay op de meest verrukkelijke manier.

Heb ik 1 hersenbeschadiging opgelopen? Potentially.

Engineering The Future

Het uitgangspunt van het spel is eenvoudig, maar de uitvoering is gelaagd en robuust. De ene speler speelt de rol van een bedrijf in een futuristische wereld die grotendeels wordt beheerst door corrupte, wereldwijde bedrijven. De andere speler is de “loper”. Deze hackers zijn, om de een of andere reden, gemotiveerd om informatie van de corp te stelen en in het algemeen hun plannen te verstoren. Binnen elk van deze rollen zijn er meerdere facties – 3 voor de lopers en 4 voor de korpsen. Binnen elke factie zijn er een handvol identiteiten. Deze identiteiten hebben elk speciale krachten die de strategie bepalen van de decks die met hen gebouwd zijn.

In tegenstelling tot MtG, is Netrunner fundamenteel asymmetrisch. Het spel wordt gespeeld om 7 agendapunten. En let op: dit zijn bedrijfsagenda’s, dus alle punten bevinden zich in het deck van het bedrijf. Alleen al het denken daaraan op een conceptueel niveau brengt een glimlach op mijn gezicht. Om punten te scoren moet het bedrijf de agenda met de afbeelding naar beneden op een externe server (op tafel) leggen, en dan geld en acties (genaamd “klikken”) uitgeven om de agenda een passend aantal keren vooruit te schuiven voordat ze de punten kunnen scoren. De loper kan tijdens zijn beurt op elke buitenserver lopen, of op de “centrale” servers (de hand, stapel en aflegstapel van het bedrijf), en als hij een agenda vindt, steelt hij die.

Wat houdt de loper tegen om binnen te walsen en elke agenda te pakken die hij wil? Ice. Als het bedrijf, zijn dit je cyber-verdedigingen tegen de runner’s streken. Je installeert ijs voor de servers. Als de runner besluit naar een bepaalde server te gaan, moeten ze eerst het ijs benaderen dat ervoor ligt. Als je besluit te betalen om het ijs te rez-en (om te draaien), moet de loper ofwel de consequenties ondergaan die erop staan, ofwel het ijs breken met behulp van een ijsbrekerprogramma. Zoals alles in het spel, is een programma gewoon een kaart in de stapel. Ze zijn echter duur. De loper moet eerst de juiste kaart trekken (er zijn 3 categorieën ijs, en dus ook 3 hoofdcategorieën ijsbrekers), dan moet hij betalen om de breker te installeren, en dan moet hij nog meer betalen om het ijs daadwerkelijk te breken. Natuurlijk kan het ook duur zijn om het ijs te herstellen, en als het bedrijf zich dat niet kan veroorloven, dan vaart de loper er gewoon langs. Of ze kunnen het zich wel veroorloven, maar dan vertragen ze hun plannen voor de volgende beurt.

Ice can be scary

Information Sifting

In deze zin is Netrunner een spel van economisch management. Alles wat je doet kost geld, en te weinig geld geeft de tegenpartij kansen. Als het korps geen geld heeft, kunnen ze geen ijs herverzamelen, en de loper is vrij om vrijer te lopen. Als de loper geen geld heeft, kan het korps agenda’s installeren en doorzetten, wetende dat de loper te arm en onuitgerust is om voorbij het ijs te komen dat voor hem ligt. Elke keer dat je een beslissing neemt, moet je je bewust zijn van de opportuniteitskosten-welke mogelijke acties en spelen verlies ik door hier geld uit te geven?

Maar economie is niet alleen geld in netrunner, het zijn clicks. Vanuit het oogpunt van het korps, zet het bevorderen en scoren van een agenda je een beetje terug – voor de meeste agenda’s moest je twee beurten of meer uitgeven om de kaart te scoren, wat geld en klikken zijn die je niet hebt besteed aan het trekken van kaarten, het verwerven van meer geld, of het opbouwen van je netwerk van ijs om jezelf te beschermen. Vanuit het oogpunt van de runner kun je je middelen besteden aan het rennen en proberen vroeg agenda’s te vinden, of je kunt werken aan het opbouwen van je eigen “uitrusting” zodat je je kunt voorbereiden op een grotere variëteit aan ijs en je kansen kunt vergroten om later agenda’s te vinden (misschien het installeren van een handige R&D interface, die je toegang geeft tot twee kaarten wanneer je het deck van het korps draait in plaats van één).

Dus meer in het algemeen gesproken is Netrunner niet alleen een spel van economisch management, maar een van opportuniteitskosten. In principe heeft elk bordspel dat de speler echte beslissingen laat nemen te maken met opportuniteitskosten, maar het is zelden zo scherp als bij Netrunner. Als we spellen moeten beoordelen aan de hand van een eenvoudige metriek van speeltijd naar aantal interessante beslissingen, dan moet Netrunner wel één van de beste spellen ooit gemaakt zijn. Ik denk niet dat dit de enige metriek moet zijn waarmee we spellen beoordelen, maar het is een saillant punt om te overwegen.

Mind Game

Natuurlijk, met de eenvoudige interacties en beslissingen die ik tot nu toe heb beschreven-het creëren en beschermen van servers, het vinden van economische mogelijkheden om uit te buiten, het conflict tussen het verbeteren van je eigen board state en het verstoren van die van je tegenstander-hebben we nog niet de vallen overwogen. De corporatie heeft een tweede manier om het spel te winnen, behalve door het scoren van agenda’s: ze kunnen de loper doden. De schade wordt toegebracht door het willekeurig afleggen van kaarten uit de hand van de loper. Als de loper geen kaarten meer heeft om af te leggen, is hij “flatlined” en wint het bedrijf. Sommige mensen bouwen hele decks rond het idee om de runner te flatlinen, en zorgvuldige runners zijn altijd bereid om zich hiertegen te beschermen.

De beslissing om naar een server te rennen kan een kwestie van leven en dood zijn voor de runner. Als ze niet beschikken over een volledige suite van brekers om elk type ijs aan te kunnen, kunnen ze gemakkelijk recht in een Ichi of Cobra lopen, die een aantal van de programma’s die ze al hebben geïnstalleerd vernietigt. Of misschien heeft het bedrijf een kaart op een server op afstand gezet die niet bijzonder goed beveiligd is. Is het spel van iemand die wanhopig probeert om zo snel mogelijk agenda’s te scoren, of laten ze je halsoverkop tegen een dodelijke Junebug aanlopen?

Junebug. Deadly.

Tus Netrunner is ook een spel van psychologie. Dit voegt een geheel nieuw niveau van diepgang aan het spel toe. Laten we als voorbeeld eens kijken naar de openingszet van de corporation. Het bedrijf is altijd als eerste aan de beurt, en de typische openingszet is om een stuk ijs voor R&D te zetten, een voor HQ, en dan of een credit te nemen of een kaart te spelen die hen geld oplevert. Dit helpt het corp hun meest kwetsbare centrale servers te verdedigen en geeft ze geld om zich voor te bereiden op de volgende beurt.

Maar wat als het korps dat niet doet? Laten we zeggen dat ze in plaats daarvan een kaart trekken, het hoofdkwartier bevriezen en een kaart installeren in een afgelegen server. Wat zegt ons dat als een loper? Het is heel goed mogelijk dat het korps met meerdere agenda’s in de hand zit en geen tweede stuk ijs beschikbaar had. Dus hebben ze hun hand beschermd en misschien een asset in de remote server gespeeld die hen zou kunnen helpen meer kaarten te trekken om het ijs te vinden dat ze missen. Of misschien hebben ze zo veel agenda’s dat ze er één onbeschermd hebben neergelegd in de hoop dat de loper er niet op zal lopen. Of misschien is hun deck gebouwd rond het installeren van meerdere assets, zodat ze het eigenlijk niet erg vinden om centrale servers vroeg onbeschermd achter te laten. Zag de corpspeler er bezorgd uit toen hij aan de beurt was? Twijfelden ze om de kaarten te plaatsen? Hebben ze lang nagedacht over de beslissing?

Je begint te zien hoe intens en betrokken Netrunner kan zijn. Op hoger niveau voeg je ook je kennis van de verschillende facties en mogelijke deck archetypes toe aan de vergelijking, wat het spel nog uitdagender en belonender maakt. Serieus, een goed spel Netrunner put je mentaal uit op de best mogelijke manier.

Superior Cyberwalls

Het nadeel hiervan is natuurlijk dat het niet echt een beginners-vriendelijk spel is. Ondanks dat het slechts een kaartspel is, zou ik het niet aanraden aan iemand die nog maar net begonnen is met tafel spellen. De regels zijn ingewikkelder dan je zou verwachten, vooral als het gaat om timing problemen – het uitzoeken in welke volgorde verschillende kaart effecten oplossen. Netrunner heeft hier niet de elegantie van MtG’s “stack” voor. Na bestudering zijn de regels uiteindelijk wel logisch, ze zijn alleen wat stompzinnig. Fantasy Flight doet zijn best om enkele van de meer obscure kaart interacties te verduidelijken in een regelmatig bijgewerkt FAQ document.

Ook een barrière is de taal die gebruikt wordt in het spel. Je hebt het waarschijnlijk gemerkt bij het lezen van deze review. De Corp en de Runner gebruiken totaal verschillende woorden om vergelijkbare dingen te beschrijven. Voor de Corp, is hun kaartspel R&D. Voor de Runner is het de Stack. De kaartenhand van de Runner wordt Grip genoemd, terwijl de Corp HQ heeft. Wat in andere spellen actiekaarten worden genoemd, zijn Operaties voor de Corp of Gebeurtenissen voor de Runner. Enzovoort, enzovoort.

Maak je geen zorgen als deze tekst nergens op slaat.

Al deze thematische naamgevingsonzin heeft me meer dan een jaar lang van het spel weggehouden. Een goede vriend van mij kocht de core set een paar jaar geleden omdat hij zag dat het spel goede recensies kreeg en hij hield van de futuristische hackersetting. Ik probeerde het een paar keer, maar kwam niet voorbij de taalbarrière, dus gaf ik het op. Pas later heb ik het nog eens geprobeerd. Op de een of andere manier ging er een lampje branden in mijn hoofd en begon ik te begrijpen wat er aan de hand was.

Ik vermoed dat veel mensen dezelfde ervaring zullen hebben als ik. Het spel is overweldigend in het begin en er is geen gemakkelijke manier om er in te komen. Maar ik ben hier om te zeggen dat je moet volhouden, want het is absoluut de moeite waard. Nu vind ik het geweldig dat alles een thematische naam heeft. Zeer weinig spellen kunnen bogen op zoveel narratieve immersie als Netrunner, en de drempels om binnen te komen zijn de moeite waard. Het voelt goed om te praten over R&D en clicks en hersenschade en subroutines en AI-breakers. Als runner voel je je een cyberpunk tech whiz die The Man een loer probeert te draaien. Als de corp voel je je als een machtig conglomeraat dat een professioneel gezicht probeert te houden terwijl vervelende runners met je software rotzooien in de cyber-realm.

Friends In High Places

Dit is niet alleen de manier waarop je over het spel spreekt als je het speelt. De kunst in Netrunner is absoluut topklasse, en de wereld die Fantasy Flight creëert met elke nieuwe kaartuitgave is spectaculair. Elke keer als ik een nieuw pakje kaarten koop, ben ik net zo enthousiast over het korte verhaal dat erin zit als over de kaarten zelf. Elk verhaal onthult een beetje meer over deze fascinerende, uitgestrekte sci-fi wereld, en de personages die het vormgeven.

Die personages zijn ook nog eens heerlijk divers. Richard Garfield, Lucas Litzsinger, Damon Stone, en wie dan ook verantwoordelijk zijn voor het verhaal en het art design van Netrunner moeten worden geprezen voor het creëren van een wereld die niet alleen evocatief is, maar ook een die vol is van alle verschillende soorten mensen – niet alleen stodgy blanke mannen.

Fantasy Flight moet ook worden geprezen voor het niet in de verleiding komen om dit een collectible card game te maken zoals MtG. In plaats daarvan hebben ze een model gebruikt dat ze het “Living Card Game” noemen, waarin nieuwe kaarten worden uitgebracht in uniforme “data packs”. Ongeveer één keer per maand wordt er een nieuw pack van 20 verschillende kaarten uitgebracht. Je koopt dat pakje en je krijgt een volledige set (telkens drie) van die 20 kaarten. De kaarten hebben geen zeldzaamheid en je hoeft geen tientallen booster packs te kopen of een fortuin uit te geven op de aftermarket om die ene kaart te vinden die je nodig hebt voor je deck. Je weet precies wat je krijgt elke keer dat je een Netrunner product koopt.

Fantasy Flight heeft ook goed werk verricht met het ondersteunen van de competitieve scène met toernooi prijzenpakketten en een wereldwijde toernooi structuur die elk jaar culmineert in de Wereldkampioenschappen op het Fantasy Flight hoofdkwartier. Het is lang niet zo robuust als de MtG toernooiscene, maar Netrunner heeft slechts een fractie van het aantal spelers als Wizard’s of the Coast’s kolos.

Er zijn een paar struikelblokken geweest met nieuwe kaarten die echt vervelende en onleuke decktypes ondersteunden, maar Fantasy Flight heeft een “Most Wanted List” ingesteld die kaarten die te krachtig worden geacht duurder maakt om in decks op te nemen. Dit lijkt een adequate manier te zijn geweest om het krachtniveau van individuele kaarten voor spel op hoog niveau terug te dringen.

Over krachtig gesproken…

Voor de persoon die slechts op zoek is naar een duik in Netrunner met casual spel, is het enige wat je nodig hebt om te beginnen een Core Set. Als je dat leuk vindt en je je kaartenpool wilt uitbreiden, raad ik je ten zeerste aan om de deluxe uitbreidingspakketten te kopen. Elke set geeft je een heleboel nieuwe kaarten voor één runner en één corp factie, dus je kunt de pakketten kopen die passen bij de facties die je leuk vindt. Daarna, als je competitiever wilt worden, kun je kijken naar het kopen van wat data packs, en extra Core Sets. Omdat er maar één exemplaar van sommige belangrijke kaarten in de Core Set zit, zal de zeer serieuze speler ten minste twee Core Sets willen hebben. Dit drijft de prijs op voor die spelers, maar Fantasy Flight zal later dit jaar data packs beginnen uit te rouleren om de grootte van de competitieve kaartenpool te beperken. Hoewel het nog steeds duur is om een complete competitieve set te verwerven, is het lang niet zo veel geld als het is in andere, soortgelijke spellen.

Ik beveel van harte Android aan: Netrunner. Hoewel de leercurve moeilijk is in het begin, als je een beetje moeite doet, zul je enorm worden beloond. Zeer weinig spellen kunnen bogen op dit niveau van thematische opwinding met zo’n diepe strategische en tactische gameplay. Ik zal het nog jaren spelen.

Doe mee aan de discussie hieronder. Blijf op de hoogte door je te abonneren, lid te worden van onze BoardGameGeek Guild, of door The Thoughtful Gamer te volgen op facebook of twitter.

Score: 9.5/10

Samenvatting