Ben Je Toegewijd? Bijbelstudie over toewijding.

Commitment is een populair woord in religieuze kringen. Maar vergeet niet dat toewijding een tweesnijdend zwaard is. Wanneer je jezelf aan God toewijdt, verplicht je jezelf om Hem te gehoorzamen — met toewijding komt verantwoordelijkheid.

Wat is toewijding?
In de eenvoudigste bewoordingen is een toewijding “iets dat beloofd is.”

Een ouder belooft een kind snoep te geven na het eten — dat is een toewijding. Een meisje belooft een afspraakje te maken met een jongen — dat is een verbintenis. God belooft eeuwig leven aan de gelovigen — dat is een verbintenis.

Onze verbintenis met Jezus
Hoewel het woord verbintenis niet in de Bijbel voorkomt, openbaart Jezus onze verbintenis als Zijn discipelen. “Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader en moeder, vrouw en kinderen, broeders en zusters, ja, ook zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn. En wie zijn kruis niet draagt en achter Mij komt, kan Mijn discipel niet zijn” (Lc 14,26-27).

Wij moeten Jezus liefhebben boven alles en iedereen op aarde — wij moeten Hem op de eerste plaats stellen. Jezus zegt: “Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf, neme zijn kruis op en volge Mij. Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen, en wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden. Want wat baat het een mens, als hij de gehele wereld wint, en zijn eigen ziel verliest? Of wat zal een mens geven in ruil voor zijn ziel?” (Matt. 16:24-26)

Jezus’ Was Toegewijd Op Aarde
Jezus eist een totale, volledige, opofferende toewijding van mensen die verlangen Zijn discipelen te zijn. Maar tegelijkertijd heeft Jezus ons de weg naar verlossing gewezen door het toegewijde leven te leiden dat Hij van ons verlangt.

Jezus is daarom een meelevende Hogepriester (Hebr. 4:14-16) en laat ons een voorbeeld na van totale toewijding aan God, “Die geen zonde gedaan heeft, noch bedrog in Zijn mond gevonden is; Die, toen Hij beschimpt werd, niet op Zijn beurt beschimpt heeft; Toen Hij leed, heeft Hij niet gedreigd, maar Zich overgegeven aan Hem, die rechtvaardig oordeelt” (1 Petr. 2:22-23).

Aldus heeft Jezus toewijding getoond. Hij verbond Zich aan God door rechtvaardig te leven, en door te lijden om onze zonden aan het kruis te dragen — door Zijn striemen zijn wij genezen (1 Petr. 2:24).

Jezus verbond Zich aan God in de dood
Met Zijn laatste woorden en laatste ademteugen verbond Jezus Zich aan God — een volledige en eindeloze toewijding terwijl Hij aan het kruis leed.

Vlak voordat Hij Zijn geest gaf, zei Jezus: “Vader, in uw handen leg Ik Mijn geest” (Lc. 23:46). Hij vertrouwde zichzelf toe aan God, die rechtvaardig oordeelt (1 Petr. 2:23).

Jezus heeft ons de weg gewezen
Jezus heeft ons de weg naar verlossing gewezen. “Hij is de auteur geworden van eeuwig heil voor allen die Hem gehoorzamen (Hebr.5,9) — “de auteur en voltooier van ons geloof” (Hebr.12,2).

We zijn toegewijd aan Jezus of aan de wereld.

Aan wie bent u toegewijd? Bent u toegewijd aan Christus? Hebt u zich aan God toevertrouwd?

Als ik aan God toegewijd ben, zal ik Hem op de eerste plaats zetten.
Ik zal Hem dienen in alles wat ik doe.
Ik zal mij aan Hem en Zijn oordeel toevertrouwen.
Ik zal ijverig werken in Zijn koninkrijk, zonder afleiding van de wereld.
Ik zal op Hem vertrouwen, in plaats van me zorgen te maken over dingen die ik niet kan beheersen.
Ik zal mijn zorgen op Hem werpen, en op Hem vertrouwen om met mijn problemen om te gaan.
Ik zal niet bang zijn om te sterven — God zal voor mij zorgen, en voor mijn geliefden.
Ik zal voor eeuwig in de hemel leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.