Android: Netrunner anmeldelse Always Be Running

Fantasy Flight’s Android: Netrunner har domineret min tid og mine tanker mere end noget andet spil de sidste par måneder. Faktisk ved jeg ikke, om jeg nogensinde har været så besat af et spil i hele mit liv. Selv om jeg kun har spillet spillet i et par måneder nu, går der sjældent en dag, hvor jeg ikke læser om strategi, arbejder på at finpudse mine decks eller spiller spil, enten online eller personligt. Jeg har endda drømt om Netrunner. Desværre viste den deck-idé jeg drømte om sig at være forfærdelig.

Hvordan har dette spil fanget mig så fuldstændigt? Hvad drev mig til at bruge hundredvis af dollars på at samle kort? Tja, for at være helt ærlig, så er spillet genialt. Netrunner giver en ny drejning til den nu klassiske genre med to spillere, der bygger et spil og kæmper mod hinanden, som er blevet populæriseret og domineret af Magic: The Gathering (MtG). Det tager den strategiske dybde fra Magic og tilføjer et betydeligt bluffelement og højrisikospil, som man sjældent ser uden for poker. Oven i det integrerer det sit cyberpunk-hacker-tema i gameplayet på den mest dejlige måde.

Har jeg lidt 1 hjerneskade? Potentielt.

Engineering The Future

Spillets præmis er enkel, men udførelsen er flerstrenget og robust. En spiller tager rollen som en virksomhed i en futuristisk verden, der i høj grad kontrolleres af korrupte, globale virksomheder. Den anden spiller er “runneren”. Disse hackere er af den ene eller den anden grund motiveret til at stjæle oplysninger fra selskabet og generelt forstyrre deres planer. Inden for hver af disse roller er der flere fraktioner – 3 for “runnerne” og 4 for korpsene. Inden for hver fraktion er der en håndfuld identiteter. Disse identiteter har hver især særlige kræfter, der former strategien for de decks, der er bygget med dem.

I modsætning til MtG er Netrunner grundlæggende asymmetrisk. Spillet spilles til 7 dagsordenpunkter. Og hør lige her – det er corporate agendas, så alle punkterne er indeholdt i corp’ets deck. Bare det at tænke på det på et konceptuelt niveau bringer et smil frem på mit ansigt. For at få point skal selskabet installere dagsordenen med billedsiden nedad i en ekstern server (på bordet) og derefter bruge penge og handlinger (kaldet “klik”) for at fremme dagsordenen et passende antal gange, før de kan få point. Runneren kan køre på alle eksterne servere eller de “centrale” servere (korporationens hånd, dæk og afkastbunke) i løbet af deres tur, og hvis de finder en dagsorden, stjæler de den.

Hvad forhindrer runneren i at valse ind og tage en hvilken som helst dagsorden, de ønsker? Is. Som korporation er dette dit cyberforsvar mod runnerens narrestreger. Du installerer is med ansigtet nedad foran serverne. Når runneren beslutter sig for at løbe ind på en bestemt server, skal han først nærme sig den is, der ligger foran den. Hvis du beslutter dig for at betale for at genopsætte isen (vende den opad), skal runneren enten lide de konsekvenser, der er anført på den, eller bryde den ved hjælp af et isbryderprogram. Som alt andet i spillet er et program blot et kort i bunken. De er dog dyre. Løberen skal først trække det passende kort (der er 3 kategorier af is, og dermed 3 hovedkategorier af isbrydere), derefter skal han betale for at installere isbryderen, og derefter skal han betale mere for rent faktisk at bryde isen. Selvfølgelig kan det også være dyrt at genbruge isen, og hvis corp’et ikke har råd til at gøre det, så sejler runneren bare lige forbi. Eller, måske har de råd til at rez det, men det vil forsinke deres planer for næste tur.

Is kan være skræmmende

Information Sifteing

I denne forstand er Netrunner et spil om økonomisk styring. Alt, hvad du gør, koster penge, og hvis du løber tør for penge, giver det den anden side muligheder. Hvis corp’et ikke har penge kan de ikke rez ice, og runneren er fri til at løbe mere liberalt. Hvis runneren ikke har nogen penge, kan corp’en installere og fremme agendas, vel vidende at runneren er for fattig og uudrustet til at komme forbi isen foran sig. Hver gang du træffer en beslutning, skal du være opmærksom på alternativomkostningerne – hvilke mulige handlinger og spil giver jeg afkald på ved at bruge penge her?

Men økonomi er ikke bare penge i Netrunner, det er kliks. Fra korpsets side sætter fremrykning og scoring af en dagsorden dig i sagens natur lidt tilbage – for de fleste dagsordener har du været nødt til at bruge det meste eller hele to omgange på at score kortet, hvilket er penge og klik, som du ikke har brugt på at trække kort, skaffe flere penge eller opbygge dit netværk af is til at beskytte dig selv. Fra runnerens perspektiv kan du allokere dine ressourcer til at løbe og forsøge at finde agendas tidligt, eller du kan arbejde på at opbygge din egen “rig”, så du kan forberede dig på et bredere udvalg af is og øge dine chancer for at finde agendas senere (måske ved at installere en nyttig R&D-grænseflade, som giver dig adgang til to kort, når du kører korporationens deck i stedet for ét).

Så mere bredt set er Netrunner ikke bare et spil om økonomisk styring, men et spil om alternativomkostninger. Grundlæggende har ethvert brætspil, der giver spilleren reelle beslutninger, problemer med alternativomkostninger, men det er sjældent så grelt som i Netrunner. Hvis vi skal bedømme spil ud fra en simpel måling af spilletid i forhold til antallet af interessante beslutninger, der træffes, må Netrunner være et af de bedste spil nogensinde. Jeg mener ikke, at dette bør være den eneste målestok, som vi bedømmer spil efter, men det er et vigtigt punkt at overveje.

Mind Game

Naturligvis har jeg med de simple interaktioner og beslutninger, jeg har beskrevet indtil nu – at skabe og beskytte servere, finde økonomiske muligheder at udnytte, konflikten mellem at forbedre din egen brættilstand og forstyrre din modstanders – endnu ikke overvejet fælder. Virksomheden har en anden måde at vinde spillet på end ved at score dagsordener: de kan dræbe runneren. Skaderne påføres i form af at smide tilfældige kort fra løberens hånd. Hvis de ikke har flere kort at smide, er de “flatlined”, og selskabet vinder. Nogle mennesker konstruerer hele decks omkring ideen om at flatline runneren, og omhyggelige runnerer er altid forberedt på at beskytte sig mod dette.

Beslutningen om at køre ind på en server kan være et spørgsmål om liv og død for runneren. Hvis de ikke har en komplet pakke af breakere til at håndtere alle typer is, kan de nemt løbe lige ind i en Ichi eller Cobra, som smadrer nogle af de programmer, de allerede har installeret. Eller måske har corp’et avanceret et kort i en fjernserver, som ikke er særlig godt beskyttet. Er spillet af en person, der desperat forsøger at score agendas så hurtigt som muligt, eller snyder de dig til at løbe hovedkulds ind i en dødbringende Junebug?

Junebug. Dødelig.

Dermed er Netrunner også et spil om psykologi. Dette tilføjer et helt nyt niveau af dybde til spillet. Lad os som et eksempel se på åbningstrækket for selskabet. Corp’et er altid den første side, og det typiske åbningstræk er at sætte en isbrik foran R&D, en foran HQ, og derefter enten tage en kredit eller spille et kort, der giver dem penge. Dette hjælper corp’et med at forsvare deres mest sårbare centrale servere og giver dem penge til at forberede sig på næste tur.

Men hvad nu hvis corp’et ikke gør det? Lad os sige, at de i stedet trækker et kort, ice HQ, og installerer et kort i en fjernserver. Hvad fortæller det os som runner? En stærk mulighed er, at Corp blev fanget med flere agendas på hånden og ikke havde et andet stykke is til rådighed. Så de beskyttede deres hånd og spillede måske et aktiv i den eksterne server, som kunne hjælpe dem med at trække flere kort for at finde den is, de mangler. Eller måske er de så oversvømmet af agendaer, at de installerede en ubeskyttet i håb om, at runneren ikke vil køre på den. Eller måske er deres deck bygget op omkring installation af flere aktiver, så de faktisk ikke har noget imod at lade centrale servere være ubeskyttede tidligt. Så corp-spilleren bekymret ud, da de spillede deres tur? Tøvede de med at placere kortene? Tænkte de længe over beslutningen?

Du begynder at se, hvor intens og involverende Netrunner kan være. På et højere niveau tilføjer du også din viden om de forskellige fraktioner og mulige deck-arkettyper til ligningen, hvilket gør spillet så meget mere udfordrende og givende. Seriøst – et godt spil Netrunner dræner dig mentalt på den bedst mulige måde.

Superior Cyberwalls

Nedsiden er selvfølgelig, at det ikke ligefrem er et begyndervenligt spil. På trods af at det blot er et kortspil, vil jeg ikke anbefale dette til en helt nybegynder inden for bordspil. Reglerne er mere komplicerede, end man kunne forvente, især når det kommer til timingproblemer – at finde ud af, i hvilken rækkefølge forskellige kortvirkninger løser sig. Netrunner har ikke den samme elegance som MtG’s “stack” til dette. Efter at have studeret reglerne ender det med at give mening, de er bare lidt uigennemskuelige. Fantasy Flight gør et anstændigt stykke arbejde med at afklare nogle af de mere obskure kortinteraktioner i et ofte opdateret FAQ-dokument.

En anden adgangsbarriere er det sprog, der bruges i spillet. Du har sikkert bemærket det ved at læse denne anmeldelse. The Corp og Runner bruger helt forskellige ord til at beskrive lignende ting. For Corp er deres kortspil R&D. For Runneren er det stakken. Runnerens hånd med kort kaldes Grip, mens Corp har HQ. Det, der i andre spil kan kaldes actionkort, er Operations for Corp eller Events for Runner. Og så videre og så videre.

Du skal ikke bekymre dig, hvis denne tekst ikke giver mening.

Alt dette tematiske navngivningssludder drev mig væk fra spillet i over et år. En god ven af mig købte core-sættet for et par år siden, fordi han så, at det fik gode anmeldelser, og fordi han var vild med den futuristiske hacker-setting. Jeg prøvede det et par gange, men kunne ikke komme forbi sprogbarrieren, så jeg gav op. Først senere gav jeg det et nyt forsøg. På en eller anden måde gik en slags pære op i mit hoved, og jeg begyndte at forstå, hvad der foregik.

Jeg formoder, at mange mennesker vil have den samme oplevelse som mig. Spillet er overvældende i starten, og der er ingen nem måde at lette ind i det på. Men jeg er her for at fortælle dig, at du skal holde dig til det, for det er absolut det hele værd. Nu elsker jeg, at alt er tematisk navngivet. Meget få spil kan prale af så meget narrativ fordybelse som Netrunner, og adgangsbarriererne er det hele værd. Det føles rigtigt at tale om R&D og klik og hjerneskade og subroutiner og AI breakers. Som runner føler du, at du er en cyberpunk-teknologi-geniør, der forsøger at stikke en til The Man. Som corp føler du dig som et magtfuldt konglomerat, der forsøger at bevare et professionelt ansigt, mens irriterende løbere roder med din software i cyberverdenen.

Friends In High Places

Dette er ikke kun den måde, du taler om spillet på, når du spiller det. Kunsten i Netrunner er helt i top, og den verden, som Fantasy Flight skaber med hver ny kortudgivelse, er spektakulær. Hver gang jeg køber en ny pakke kort, er jeg lige så begejstret for den korte historie, der er inkluderet i pakken, som jeg er begejstret for selve kortene. Hver enkelt afslører lidt mere om denne fascinerende, enorme sci-fi-verden og de karakterer, der former den.

Disse karakterer er også vidunderligt forskellige. Richard Garfield, Lucas Litzsinger, Damon Stone og hvem der ellers end måtte være ansvarlig for Netrunners fortælling og kunstdesign bør roses for at have skabt en verden, der ikke blot er stemningsfuld, men som er fuld af alle mulige forskellige slags mennesker – ikke kun kedelige hvide mænd.

Fantasy Flight bør også roses for ikke at falde for fristelsen til at gøre dette til et kortspil til samlerobjekter som MtG. I stedet har de brugt en model, som de kalder “Living Card Game”, hvor nye kort udgives i ensartede “data packs”. Ca. en gang om måneden udkommer der en ny pakke med 20 forskellige kort. Hvis man køber denne pakke, får man et komplet sæt (tre af hver) af disse 20 kort. Kortene har ingen sjældenhed, og man behøver ikke at købe dusinvis af boosterpakker eller bruge en formue på eftermarkedet for at finde det ene kort, man har brug for til sit deck. Du ved præcis, hvad du får, hver gang du køber et Netrunner-produkt.

Fantasy Flight har også gjort et anstændigt stykke arbejde for at støtte konkurrencescenen med turneringspræmiesæt og en global turneringsstruktur, som hvert år kulminerer ved verdensmesterskaberne i Fantasy Flight-hovedkvarteret. Det er langt fra så robust som MtG-turneringsscenen, men Netrunner har kun en brøkdel af de spillere som Wizard’s of the Coast’s mastodont.

Der har været et par snublerier undervejs med nye kort, der understøttede virkelig irriterende og usjove dæktyper, men Fantasy Flight har indført en “Most Wanted List”, der gør kort, der anses for at være for kraftfulde, dyrere at inkludere i decks. Dette ser ud til at have gjort et passende stykke arbejde med at trimme ned på de enkelte korters kraftniveau til spil på højt niveau.

Apropos kraftfulde…

For den person, der blot ønsker at dyppe tæerne i Netrunner med casual spil, er alt, hvad du behøver for at begynde, et Core Set. Hvis du finder ud af, at du kan lide det og ønsker at udvide din kortpulje, kan jeg varmt anbefale at få deluxe-udvidelsespakkerne. Hver af dem giver dig et væld af nye kort til en runner- og en corp-fraktion, så du kan købe de pakker, der passer til de fraktioner, du kan lide. Derefter, hvis du vil begynde at blive mere konkurrencedygtig, kan du se på at købe nogle datapakker og yderligere Core Sets. Da der kun er ét eksemplar af nogle af nøglekortene i Core Sets, vil den meget seriøse spiller ønske at ende med at have mindst to Core Sets. Dette øger prisen for disse spillere, men Fantasy Flight vil begynde at uddele data packs senere i år for at begrænse størrelsen af den konkurrencedygtige kortpulje. Selv om det stadig er dyrt at erhverve et komplet konkurrencedygtigt sæt, er det ikke nær så mange penge, som det er i andre, lignende spil.

Jeg anbefaler helhjertet Android: Netrunner. Selvom indlæringskurven er hård i starten, vil du blive enormt belønnet, hvis du giver det en lille smule kræfter. Meget få spil kan prale af dette niveau af tematisk spænding med et så dybt strategisk og taktisk gameplay. Jeg vil spille det i mange år fremover.

Deltag venligst i diskussionen nedenfor. Hold kontakten ved at abonnere, blive medlem af vores BoardGameGeek Guild, eller ved at følge The Thoughtful Gamer på facebook eller twitter.

Score: 9.5/10

Resumé