“Het Woord was God “Johannes 1:1-18 – Bijbelstudie

  1. Home
  2. Evangelie van Johannes Studie
  3. Het Woord was God

Het Woord was God

(Johannes 1:1-18)
Vers 1 t/m 3: “In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Hij was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door hem gemaakt, en zonder hem is niets gemaakt dat gemaakt is.”

Johannes leerde dat Jezus het Woord was; daarom was het Woord God.

  • Jezus bestond al bij God
  • Jezus was bij God
  • Jezus is God.
  • Wat Jezus leerde, en wat Hij deed, zijn onlosmakelijk verbonden met wie Hij is.

Jezus is de belichaming van Gods Schriftuurlijke openbaring. “Het Woord,” was de meest accurate term om Jezus mee te beschrijven.

Hoewel Jezus als mens leefde, heeft Hij nooit opgehouden de eeuwige God te zijn. Jezus was het Woord, en het Woord was God. Het Woord werd een mens, en openbaarde het ultieme en levende beeld van God.

God is de Schepper van alle dingen, zonder Hem zou er niets zijn.

Vers 4-5: “In Hem was het leven, en het leven was het licht der mensen. Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet overwonnen.”

“Leven:”
Leven was een term die vaak gebruikt werd in het Evangelie van Johannes, zesendertig keer; elf keer in combinatie met het woord eeuwig.”
Hoewel de Joodse leiders onderwezen dat de beloning voor het gehoorzamen van Gods Woord eeuwig leven was, verklaarde Johannes dat dit leven altijd beschikbaar is geweest door middel van Gods Woord, (hetzelfde Woord dat Hij identificeert met Jezus).

“Licht:”
De Joodse leraren noemden veel dingen licht, maar deze term werd het meest toegepast op de Wet van God. Johannes benadrukt dat de duisternis het licht niet heeft overwonnen.

Volgens de Dode Zeerollen waren de krachten van het licht en de duisternis in een dodelijk gevecht gewikkeld, maar het licht was voorbestemd om te zegevieren.

Wanneer wij Jezus, het ware Licht, volgen, zullen wij niet blindelings in zonde vallen, omdat Hij het pad voor ons verlicht.

Vers 6-8: “Er was een man, van God gezonden, wiens naam Johannes was. Hij kwam als getuige, om te getuigen van het licht, opdat allen door hem zouden geloven. Hij was niet het licht, maar kwam om van het licht te getuigen.”

“Getuige:”
Het woord “getuige” is prominent aanwezig in het hele Evangelie van Johannes. Het werd en wordt nog steeds gebruikt om de Waarheid te identificeren en te bewijzen. “Johannes de Doper” was de getuige die door God was gezonden om te getuigen dat Jezus dit Licht was, (de Messias, Christus, en de Zoon van God).

De functie van een heraut was om een koning voor te gaan om zijn komst aan te kondigen. Johannes de Doper ging Jezus voor om te verkondigen en de weg te bereiden voor Jezus, onze Koning.

Vers 9-10: “Het ware licht, dat iedereen verlicht, kwam in de wereld. Hij was in de wereld en de wereld is door hem gemaakt, maar de wereld heeft hem niet gekend.”

Net zoals God de wereld de wet had gegeven en alleen Israël die had aanvaard, zo was het ook in de tijd van Johannes. De wereld herkende niet dat Gods Woord onder hen was.

“Dat Hij “in de wereld kwam”, spreekt opnieuw van Christus’ pre-existentie.

Vers 11: “Hij kwam tot het zijne, en zijn eigen volk ontving Hem niet.”

Jezus had de wereld geschapen, maar zij herkenden Hem niet. Juist het volk dat God had uitgekozen om de rest van de wereld voor te bereiden op de komst van de Messias, had Hem verworpen.

Vers 12-13: “Maar allen die Hem hebben aangenomen en in Zijn naam hebben geloofd, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden, die niet uit bloed, uit de wil van het vlees of uit de wil van een mens, maar uit God geboren zijn.”

Al wie Jezus ontvangt en erin gelooft, wordt geestelijk herboren, ontvangt van God nieuw en eeuwig leven en wordt één van Zijn kinderen.

Het voorrecht een kind van God te zijn is het hoogste voorrecht dat het leven op aarde biedt, maar het is onmogelijk te verdienen, het is alleen uit de genade van God.

Vr. 14: “En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond, en wij hebben zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de enige Zoon uit de Vader, vol van genade en waarheid.”

Noch de Griekse filosofen noch de Joodse leraren konden zich voorstellen dat het Woord vlees zou worden. Zij hebben zelfs nooit overwogen dat het Woord God was, of dat God mens kon worden.

Naarmate het evangelie zich ontvouwt, wordt Jezus’ heerlijkheid geopenbaard in Zijn tekenen en wonderen, en vooral in het kruis, dat wordt beschouwd als de grootste liefdesdaad die de mens kent.

De “enige Zoon van de Vader”, betekent dat Jezus Gods enige en unieke Zoon is. Vóór de komst van Christus kon de mens God slechts ten dele kennen. Daarna kon de mens God ten volle kennen door Christus.
Door Jezus werd God zichtbaar en tastbaar. Jezus, die zowel God als mens is, is de volmaakte uitdrukking van God in menselijke gedaante.

De oorspronkelijke uitdrukking, “wij hebben zijn heerlijkheid gezien”, betekent meer dan een vluchtige blik. Het suggereert dat Hij werd bestudeerd onder alle mogelijke omstandigheden, zowel gunstige als ongunstige.
John vond dat het de morele en spirituele pracht van Jezus’ unieke leven was, die de aard van de onzichtbare Vader openbaarde.

“Vol van genade en waarheid,” is een uitdrukking die vaak gebruikt wordt in het Oude Testament. De beschrijving van Jehovah in Exodus 34:6 markeert Hem als de auteur van volmaakte Verlossing en Openbaring.

Vers 15-16: “Johannes getuigde van Hem en riep uit: Deze was het van wie Ik gezegd heb: Die na Mij komt, gaat vóór Mij, want Hij was vóór Mij.”) En uit zijn volheid hebben wij allen ontvangen, genade op genade.”

Hier wees Johannes de Doper weg van zichzelf en in de richting van de Christus.

John the Baptist was ongeveer 6 maanden ouder dan Jezus. Zijn uitspraak dat Jezus “vóór hem” was, verwijst opnieuw naar de pre-existentie en eeuwigheid van Jezus.

“Genade op genade:” Hoewel genade en waarheid duidelijk aanwezig waren in de wet, zou de ultieme uitdrukking komen door het besef dat “het Woord God was,” (Jezus). Alle zegeningen komen van God.

Vers 17-18: “Want de wet is door Mozes gegeven; de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien; de enige God, die aan de zijde van de Vader is, heeft Hij bekend gemaakt.”

De wet werd door Mozes gegeven; Christus kwam om de wet te vervullen. De aard en de wil van God zijn nu in Jezus geopenbaard.

Niemand had ooit God gezien; zelfs Mozes kon slechts een deel van Gods heerlijkheid zien (Ex 33:20). In vers 18 verwijst Johannes naar Jezus als “de enige GOD,” een ondubbelzinnige bevestiging van de godheid van Christus.

De openbaring van Johannes dat het “Woord God was,” was als de ster die zijn geboorte aankondigde, die de waarheid aan alle geslachten verkondigde. Zijn leven zelf is het Licht van de hele mensheid.

Dit is het einde van onze studie over “Het Woord was God.”

Klik voor onze volgende studie:

“Johannes de Doper getuigt voor Jezus”

Gospel van Johannes Bijbelstudie Hoofdpagina

Home

“Als Amazon Associate verdien ik aan in aanmerking komende aankopen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.