Mt Agamenticus, York

Mt Agamenticus, dit meest zuidelijke mountainbike gebied in Maine heeft vele kilometers aan trails, waaronder de hier beschreven acht mijl lange lus. Het grootste deel van de lus volgt gematigd technische dubbel- en enkelbaansporen door afgelegen bossen, met ongeveer een kilometer over onverharde wegen met tweewielaandrijving. Er is een eenvoudiger lus die aansluit op deze lus net naar het westen. Behalve een kort stukje aan het begin en eind van deze rit over een onverharde weg, ben je in het bos. Maar zoals alle bossen is dit meer dan bomen. Naast loof- en naaldhoutbomen passeert u een grote vijver, een moeras, verschillende beekjes en stenen muurtjes.

U kunt ook de steile, verharde toegangsweg aan het begin van de rit omhoog rijden of rijden naar de top van Mt. Agamenticus, waar u een brandtoren kunt beklimmen voor een panoramisch uitzicht en kunt uitrusten op een open plek. Daarna kunt u afdalen via een kort, steil pad aan de noordelijke rand van de parkeerplaats, dat naar links afbuigt en na acht tienden van een mijl uitkomt op de toegangsweg. Vier mijl ten noorden van de rit ligt het populairste oceaanstrand van Maine, Ogunquit Beach.

Algemene locatie:

York, ME, vier mijl ten westen van de Interstate 95.

Hoogteverandering:

Deze rit gaat over relatief vlak terrein, met korte klimmetjes en afdalingen.

Seizoen:

Het rijden is goed van juni tot en met winter, met enige nattigheid in het voorjaar.

Gevaren:

De afgelegen paden kunnen soms moeilijk te volgen zijn, vooral in de herfst, wanneer de bladeren de sporen bedekken. Maar het gebied is compact en aan alle kanten begrensd door wegen, dus u kunt zich oriënteren. De paden worden ook af en toe gebruikt door wandelaars, ruiters en terreinwagens.

Routebeschrijvingen:

Vanuit het zuiden neemt u de laatste afslag voor de tol op Interstate 95, bij York Village. Volg U.S. 1 in noordelijke richting gedurende 3,5 mijl (een halve mijl voorbij de kruising met U.S. 1A). Sla linksaf naar Mountain Road, volg deze gedurende 4 mijl en let op dat u niet splitst naar kleinere wegen. Na ongeveer drie mijl, splitsing linksaf naar Agamenticus Road. Net voor de weg onverhard wordt, is er een afslag naar rechts. U kunt hier parkeren, of rechtsaf slaan en over het asfalt klimmen naar een parkeerplaats bij Mt. Agamenticus.

Aantekeningen bij het pad:

U kunt beginnen in westelijke richting op de onverharde Agamenticus Road. Na een halve mijl, slaat u linksaf scherp bergafwaarts op een 4wd weg. Na een tiende van een mijl, slaat u linksaf. Na 1,5 km passeert u links een vijver. Het kan even moeilijk worden om het pad te volgen: blijf rechtdoor gaan (in zuidoostelijke richting), buig na 1,2 mijl af naar links en passeer een stuwmeer aan de rechterkant dat door de bomen zichtbaar is.

Na 1,3 mijl bereikt u het belangrijkste noord-zuidpad door dit gebied. Als u hierop linksaf slaat, komt u weer bij de Agamenticus Road, voor een korte lus. Anders, rechtsaf op een single-track trail bergop. Sla na 1,5 mijl linksaf bij een vijver rechtsaf. Sla linksaf weer bergop op 1.8 mijl. Deze schilderachtige single-track trail volgt langs een vijver, en wordt dan breder en grasrijker. Na ongeveer drie mijl, scherp naar rechts afslaan. (Als u deze afslag naar het noorden mist, komt u al snel op een verharde weg.) Bij een komende open plek slaat u linksaf. Na ongeveer 4 mijl, rechtsaf, dan weer rechtsaf na 4,1 mijl, en nog eens rechtsaf na ongeveer vijf mijl. Na 6 mijl, sla rechtsaf bij het reservoir door de bomen, op hetzelfde pad dat je kwam op. U bereikt de belangrijkste trail kruising op 6.3 mijl. Sla rechtsaf op een dubbel-track trail. Na 7 mijl bereikt u de verharde Agamenticus Road. Sla linksaf en rijd een klein stukje terug naar de toegangsweg voor Mt. Agamenticus.