Mt. Tammany en Sunfish Pond

Uitdagende wandeling naar de top van Mt. Tammany en vervolgens naar Sunfish Pond in de Delaware Water Gap.

Steile klim naar de top van Mt. Tammany (1527′) voor een fantastisch uitzicht over de Delaware Water Gap, volg dan de Kittatinny bergkam langs een brandweg voordat u naar de prachtige Sunfish Pond gaat. Terugkeer is via de schilderachtige Dunnfield Creek Trail.

10.7 mijl; uitdagend. De wandeling op Mt. Tammany is kort maar steil (1250 voet in 1.3 mijl, en een beetje kleine klauteren betrokken).

• Langer, ongeveer 11.5: Ga verder op Turquoise om rond de vijver te gaan, sla linksaf op de Appalachian Trail naar het zuidelijke einde van de vijver en neem Dunnfield vanaf daar.
  • Optie: Keer terug via de Appalachian Trail in plaats van via Dunnfield Creek. De AT is iets korter en zonder de kreek hop, maar minder schilderachtig en rotsachtiger naar onze mening (en drukker).
  • Variatie: Omhoog Tammany via RED DOT, omlaag BLUE DOT, Dunnfield naar Sunfish Pond, terug via AT. We hebben deze combinatie niet gedaan en hebben geen afstand in mijlen.
  • In de buurt: Appalachian Trail – Sunfish Pond naar Raccoon Ridge, Sunfish Pond – Garvey Springs en Douglas Loop, Mt. Minsi.

Onze twee centen:

Dit is een lange / uitdagende wandeling. Tenzij u een fervent wandelaar bent en er klaar voor bent, blijf dan bij deze bestemmingen op zichzelf, zie Mt. Tammany of Sunfish Pond.

The Gap is een van de mooiste gebieden om te wandelen in NJ en is vooral prachtig in de herfst. Deze wandeling kan zorgen voor een lange dag; zorg ervoor dat je er klaar voor bent, want als je eenmaal beneden bent op de brandweg, is er geen kortere bailout.

Het pad oppervlak is rotsachtig omhoog Tammany, en niet zo veel langs de ridge.

De brandweg is niet zo populair / druk als de gebieden rond Mt. Tammany of Sunfish Pond en heeft een zeer afgelegen gevoel om het. Maar omdat er geen uitzichten zijn langs de bergkam en het soms een beetje overwoekerd is, kan het aanvoelen als een beetje ploeteren.

In eind juli tot augustus rijpen de wilde bosbessen langs de brandweg. De terugkeer via Dunnfield vereist meerdere beekjes oversteken die een beetje lastig kan zijn na veel regen.

Updated: 8/2020 – Pagina ververst, niet opnieuw bewandeld. 9/2015: Herziene beschrijving en GPX.

Fun Fact:

De berg op de foto is eigenlijk Mt. Minsi in Pennsylvania – want dat is het uitzicht vanaf de top van Mt. Tammany.

Map:

Krijg de Kittatinny Trails kaartenset – als je 10+ mijl door het bos struint, zorg dan voor een goede kaart!!!

De paden zijn in Worthington State Forest (staat New Jersey), maar sommige delen zijn in The Delaware Water Gap National Recreation Area (National Park Service), dus bronnen kunnen worden gevonden op beide websites.

Boeken:

Gelijkaardige route en kaart diagram kan worden gevonden in Hiking New Jersey. De paden in dit gebied worden beschreven in Kittatinny Trails en het The New Jersey Walk Book.

Parkeren: N40.97213° W75.12592°

Parkeerplaats Dunnfield Creek. Route 80 West tot vlak voor de laatste afslag in New Jersey. Rechts staat een bord voor Dunnfield Creek Natural Area.

Er is een parkeerterrein aan de rechterkant, dan een groot hoofdterrein (parkeren op het grasveld voorbij het hoofdterrein is niet meer toegestaan). De weg is eenrichtingsverkeer, dus u kunt niet terug naar een voorbije parkeerplaats, tenzij u terug Rt 80 opgaat en omkeert.

Overzicht van de parkeerplaatsen, want het is gewoon makkelijker om het te laten zien dan het uit te leggen:

Deze parkeerplaatsen zijn vaak al heel vroeg vol. Als deze vol zijn, probeer dan de overloop parkeerplaats bij het Kittatinny Point bezoekerscentrum en loop terug naar de trailhead.

Kittatinny Point Bezoekerscentrum: Ga terug de Rt. 80 op vanaf de Dunnfield parkeerplaats en neem de eerstvolgende afslag rechts, ga dan linksaf alsof je gaat rond te gaan naar 80 E, dan in plaats van samenvoegen op 80, ga onmiddellijk naar rechts in het bezoekerscentrum.

!!! NIET PARKEREN OP RADSIDES, INCLUSIEF Rt. 80 !!!
** Parkeerplaatsen zijn in het weekend vroeg vol. **
Plande alternatieve wandelingen. Bezoek doordeweeks ’s ochtends indien mogelijk. Lot updates: Worthington / DWG NPS

Als deze drie kavels vol zijn, probeer dan een nabijgelegen wandeling uit de lijst hierboven.

Shuttle voor onbepaalde tijd GESLOTEN 2020 / kijk op www.gomcta.com voor status. Seizoensgebonden HIKER SHUTTLE naar de Dunnfield Creek veel en Kittatinny Visitors Center loopt weekends en feestdagen van Memorial Day weekend tot Labor Day. Vertrek vanaf de Park and Ride in PA. Kijk op de site voor dienstregeling/kosten. De kavels zijn ’s ochtends vroeg vaak vol, dit is om parkeerproblemen te voorkomen.

Restrooms:

Draagbaar toilet aan de andere kant van de kavel: niet aanwezig sinds 8/2020. Composttoiletten in het Kittatinny Point Visitor Center (mogelijk alleen open tijdens kantooruren vanaf ~8 uur ’s ochtends).

Er is een rustplaats, Delaware Water Gap Travel Plaza, op Rt. 80 W. ongeveer 5 minuten voor de trailhead (8/2020: nog steeds gesloten vanwege de huidige gezondheidssituatie).

Hike Directions:

OVERVIEW: RED DOT naar de top van Mt. Tammany – BLUE DOT – MT. Tammany Fire Rd – Turquoise/Sunfish Pond Fire Rd naar Sunfish Pond – backtrack op Turquoise naar Sunfish Pond Fire Rd – Dunnfield Creek (GREEN) vanaf het zuidelijke einde van Sunfish Pond – Appalachian Trail (WHITE)

BELANGRIJK: De RED DOT trailhead is aan het begin van het hoofdterrein, vlakbij de weg (als u het terrein oprijdt, is het aan uw rechterhand). Kijk uit naar het grote bruine bord met rode strepen.

Aan het einde van de parkeerplaats is het begin van de rest van de paden van het gebied. Mensen verwarren dit vaak met het pad naar de top. Als u onmiddellijk over een brug gaat, bent u niet op RED DOT.

0.0 – Begin bergopwaarts te gaan en volg RED DOT op een rotsachtig pad.

0.5 – Zeer mooi uitzicht waar Mt. Tammany aan de linkerkant te zien is, Rt. 80 en de Delaware River door “The Gap” in het midden, en Mt. Minsi rechts.

Volg de RED DOT als deze een beetje afvlakt alvorens een zeer rotsachtig stuk omhoog te gaan.

Let op de rotsachtige gedeelten op markeringen om u de weg te wijzen – deze kunnen ook op de rotsen zijn geschilderd.

RED DOT trail vervolgt zijn weg omhoog.

1.3 – Op de rotsachtige top van Mount Tammany hebt u uitzicht op Mt. Minsi aan de overkant van de Delaware River en een wijds uitzicht over het hele gebied van Delaware Water Gap en Rt. 80 beneden.

Klauter langs de rotsen naar beneden voor een unieke pauzeplek of blijf op de top. Dit is een goede plek om haviken en kalkoengieren op de thermische luchtstromen te zien.

RED DOT eindigt op de top. Zoek naar de BLAUWE markeringen die net voorbij het uitzichtpunt beginnen om nu BLAUW te volgen.

1.7 – Begin met het volgen van de ongemarkeerde Mt. Tammany Fire Road, rechtdoor.

3.3 – Passeer een HELIPORT bord aan de linkerkant.

4.7 – Sla linksaf om TURQUOISE te gaan volgen.

Het begin van het pad is misschien moeilijk te zien, maar er zou een cairn (kleine steenhoop) moeten zijn.

Het Turquoise pad is smal en begroeid en loopt bergafwaarts om Dunnfield Creek over te steken, alvorens weer bergopwaarts te gaan.

5.4 – Turquoise komt uit op de Sunfish Fire Road. Sla linksaf en volg nu de ongemarkeerde brandweg.

De Sunfish Fire Road is kort verbonden met de Turquoise, maar de markeringen kunnen schaars zijn.

5.7 – Sla rechtsaf en volg nu de Turquoise als deze de brandweg verlaat en in de richting van Sunfish Pond gaat.

5.9 – Kom aan bij Sunfish Pond. Er zijn rotsplaten om op te zitten met uitzicht op de vijver. Volg de Turquoise terug naar de Fire Road als je klaar bent om te vertrekken.

////-Optie: Ga verder rond de vijver op Turquoise en sla LINKSaf naar de Appalachian Trail (WIT) die de westelijke oever van de vijver volgt. Aan het zuidelijke einde van de vijver komt u bij deze aanwijzingen op 6.7 beneden. //

6.2 – Terug bij de Sunfish Fire Road, gaat u RECHTS de brandweg op.

6.7 – Zuidelijke uiteinde van Sunfish Pond. Er is een bankje bij het water en een ander mooi uitzicht vanaf deze kant van de vijver.

Met uw rug naar de vijver kijkt u LINKS om Dunnfield Creek (GROEN) te volgen.

///Optie: Volg in plaats daarvan de Appalachian Trail (WIT) terug. //

Dunnfield Creek (GREEN) gaat bergopwaarts en dan een steil rotsachtig gedeelte omlaag. Na een laag, seizoensgebonden nat gedeelte komt de beek uiteindelijk in zicht, en het pad volgt deze de rest van de weg terug.

Let op de GROENE markeringen die soms moeilijk te zien zijn. Ze geven ook aan dat u de Dunnfield Creek verschillende keren op rotsen moet oversteken.

8.9 – Ga rechts langs de Holly Springs Trail.

10.0 – Ga links langs de BLUE DOT trail.

De beek, verschillende watervallen, en de Dunnfield Falls komen in zicht. Er staat een houten bank die uitkijkt over de watervallen.

Dunnfield Creek (GROEN) loopt naar beneden in de richting van de brug en langs de watervallen.

Volg de Dunnfield Creek (GREEN) over een brug.

10.3 – Dunnfield Creek (GREEN) eindigt bij de Appalachian Trail (WHITE). Er staat een grote wegwijzer.

Ga rechtdoor, nu de Appalachian Trail (WIT) volgend langs mooie Dunnfield Creek en terug naar de parkeerplaats.

Gewandeld: 8/22/15. met M.
Gewandeld: 10/23/10. Trail Blog: “Mt. Tammany en Sunfish Pond in de herfst”
Wandeling: 3/22/09. Trail Blog: “Water Gap: Mt. Tammany, Fire Road, Sunfish Pond, Dunnfield Creek”
Gewandeld: 8/03/08. Trail Blog: “Water Gap – Mt. Tammany naar Fire Road naar Sunfish naar Green”