Psalm 127 – Leren op God te vertrouwen

Solomon herinnert ons er in deze psalm aan hoe essentieel het is om de Heer te betrekken in alles wat we doen. Er is geen plaats voor zelfvertrouwen. God alleen zal succes verzekeren, niet al onze koortsachtige, fanatieke en piekerige arbeid. We moeten leren afhankelijk te zijn van God en met God samen te werken gedurende het hele leven.

Het bouwen van een huis in vers 1 zou kunnen verwijzen naar de tempel die Salomo aan het bouwen was, maar in principe kunnen deze verzen van toepassing zijn op elk menselijk streven, inclusief het grootbrengen van een gezin. Salomo schrijft in vers 1 dat alles tevergeefs zal eindigen als de Heer niet in het middelpunt staat van wat er wordt gebouwd.

Salomo ontkent hard werken in vers 2 niet. In feite prijst hij in de Spreuken de ijverigen en veroordeelt hij de luien. Er is iets te prijzen aan een goede werkethiek. Maar Salomo erkent gewoon dat al ons harde werken zonder dat God erbij betrokken is, nooit goed zal maken dat we God buiten onze bezigheden laten.

We moeten allemaal onderzoeken in hoeverre we God betrekken bij wat we elke dag doen, vooral als we keer op keer gefrustreerd zijn en het gevoel hebben dat al onze inspanningen op niets uitlopen. God kan ons helpen zoveel meer te bereiken wanneer wij Hem door geloof in het middelpunt van ons leven plaatsen. En verder stelt Hij ons in staat om effectiever te zijn in wat we ook proberen te bereiken.

De tweede helft van deze psalm richt zich zeker op de verantwoordelijkheid van het opvoeden en grootbrengen van kinderen. Er bestaat geen twijfel over dat het vormen van onze kinderen een van de meest uitdagende dingen is die we ooit op aarde moeten doen. Maar wanneer we God bij elke stap van onze reis betrekken, kan het ouderschap worden gezien als een zegen en niet als een last. (v 5) De enige manier waarop wij als ouders kunnen uitrusten is wanneer we onze kinderen volledig aan God overleveren en op Hem vertrouwen om te doen wat wij niet kunnen, noch ooit bedoeld waren om voor onze kinderen te doen. God-gecentreerde gezinnen zijn niet alleen een zegen voor allen binnen het gezin, maar ook een zegen voor allen rondom dat soort gezin.

In plaats van op onszelf aangewezen te zijn, moeten we leren op God te vertrouwen. Dit is de boodschap van Psalm 127

Voor Zijn glorie,

Pastor Jeff

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.