Samenvatting van het Boek Handelingen

Auteur: In het boek Handelingen, ook wel Handelingen van de Apostelen genoemd, wordt de auteur niet specifiek genoemd. Uit Lucas 1:1-4 en Handelingen 1:1-3 weten we dat dezelfde auteur zowel Lucas als Handelingen heeft geschreven. Vanaf de vroegste dagen van de kerk is de traditie geweest dat Lucas, een metgezel van de apostel Paulus, de boeken Lucas en Handelingen heeft geschreven (Kolossenzen 4:14; 2 Timoteüs 4:11).
Datum van schrijven: Het boek Handelingen is waarschijnlijk geschreven tussen 61 en 64 na Christus.
Doel van het schrijven:Het boek Handelingen is geschreven om een geschiedenis van de vroege kerk te geven. De nadruk van het boek ligt op de vervulling van de Grote Opdracht. Handelingen beschrijft hoe de apostelen de getuigen van Christus waren in Jeruzalem, Judea, Samaria en de omringende wereld. Het boek Handelingen werpt licht op de gave van de Heilige Geest, die kracht geeft, leidt, onderwijst en dient als onze Raadgever. Als we het boek Handelingen lezen, worden we verlicht en bemoedigd door de kracht van het evangelie, dat zich over de wereld verspreidde en levens veranderde. Vele wonderen werden in deze tijd door de apostelen verricht om hun boodschap kracht bij te zetten. Het boek Handelingen beslaat de overgangstijd tussen de hemelvaart van Christus en de voltooiing van de canon van het Nieuwe Testament, en de apostolische wonderen waren Gods middel om Zijn boodschap te verifiëren door de mannen die de Bijbel schreven.
Key Verses:
Acts 1:8: “Maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de heilige Geest over u komt; en gij zult mijn getuigen zijn in Jeruzalem, en in geheel Judea en Samaria, en tot aan de uiteinden der aarde.”
Acts 2:4: “Allen werden vervuld met de heilige Geest en begonnen in andere tongen te spreken, zoals de Geest hun dat toestond.”
Act 4:12: “Niemand anders kan ons redden, want er is geen andere naam onder de hemel, die aan de mensen gegeven is, waardoor wij moeten worden gered.”
Act 4:19-20: “Maar Petrus en Johannes antwoordden: Oordeelt u zelf, of het in Gods ogen goed is, u te gehoorzamen in plaats van God. Want wij kunnen niet nalaten te spreken over wat wij gezien en gehoord hebben.”
Handelingen 9:3-6: “Toen hij op zijn reis Damascus naderde, flitste er plotseling een licht uit de hemel om hem heen. Hij viel op de grond en hoorde een stem tot hem zeggen: ‘Saul, Saul, waarom vervolgt u mij?’ ‘Wie bent u, Heer?’ vroeg Saul. Ik ben Jezus, die gij vervolgt’, antwoordde hij. Sta nu op en ga de stad binnen, en u zal gezegd worden wat u doen moet.””
Acts 16:31: “Toen zeiden zij: ‘Gelooft in de Here Jezus Christus, en gij zult behouden worden.'”
Korte samenvatting: Het boek Handelingen geeft de geschiedenis van de christelijke kerk en de verspreiding van het evangelie van Jezus Christus, alsmede de toenemende tegenstand ertegen. Hoewel vele trouwe dienaren werden ingezet om het evangelie van Jezus Christus te prediken en te onderwijzen, was Saulus, ook Paulus genoemd, de meest invloedrijke. Voordat hij bekeerd werd, vervolgde Paulus ijverig de christenen. De dramatische bekering van Paulus op de weg naar Damascus (Handelingen 9:1-31) is een hoogtepunt in het boek Handelingen. Na zijn bekering ging hij tot het tegenovergestelde uiterste in het liefhebben van God en het prediken van Zijn Woord met kracht en vurigheid in de Geest van de ware en levende God. De discipelen werden door de Heilige Geest gemachtigd om Zijn getuigen te zijn in Jeruzalem (Handelingen 1-8:3), in Judea en Samaria (8:4-12:25), en tot aan de uiteinden van de aarde (13:1-28:31). In het laatste gedeelte zijn Paulus’ drie zendingsreizen opgenomen (13:1-21:16), zijn beproevingen in Jeruzalem en Caesarea (21:17-26:32) en zijn reis naar Rome (27:1-28:31).
Verbanden: Het boek Handelingen dient als overgang van het Oude Verbond naar het Nieuwe. Deze overgang wordt gezien in verschillende belangrijke gebeurtenissen in Handelingen. Ten eerste was er een verandering in de bediening van de Heilige Geest, wiens voornaamste functie in het Oude Testament de uitwendige “zalving” van Gods volk was, onder wie Mozes (Numeri 11:17), Othniël (Richteren 3:8-10), Gideon (Richteren 6:34), en Saul (1 Samuël 10:6-10). Na de hemelvaart van Jezus kwam de Geest in de harten van de gelovigen wonen (Romeinen 8:9-11; 1 Korintiërs 3:16), en leidde en bekrachtigde hen van binnenuit. De inwonende Geest is de gave van God aan hen die in geloof tot Hem komen.
De bekering van Paulus in Handelingen 9 is een dramatisch voorbeeld van de kracht van God tot verlossing (zie Romeinen 1:16) en het openen van geestelijk verblinde ogen. Paulus gaf toe dat hij, voordat hij de opgestane Heiland ontmoette, de ijverigste van alle Israëlieten was en onberispelijk “wat betreft de gerechtigheid op grond van de wet” (Filippenzen 3:6), en hij ging zelfs zover dat hij degenen vervolgde die onderwezen dat redding door genade geschiedt door geloof in Christus. Maar na zijn bekering realiseerde Paulus zich dat al zijn legalistische inspanningen waardeloos waren, en hij beschouwde ze als “vuilnis, opdat ik Christus moge gewinnen en in Hem gevonden worde, niet hebbende een eigen gerechtigheid, die uit de wet voortkomt, maar die door het geloof in Christus is – de gerechtigheid, die van God komt en door het geloof is” (Filippenzen 3:8-9). Voordat hij Christus ontmoette, was Paulus verblind door een farizeïsche misinterpretatie van de wet en een opgeblazen mening over zijn eigen gerechtigheid. Nadat hij Christus had ontmoet, vielen als het ware “de schellen van Sauls ogen” (Handelingen 9:18). Zijn opscheppen over zijn eigen goedheid werd vervangen door het roemen in het kruis van Jezus Christus (Romeinen 3:27; Galaten 6:14).
Petrus’ visioen van het laken vol onreine dieren in Handelingen 10:9-15 is een ander teken van de overgang van het Oude Verbond naar de eenheid van Jood en niet-Jood in één universele Kerk in het Nieuwe Verbond. De “onreine” dieren in Petrus’ visioen symboliseerden de heidenen, die door God “gereinigd” waren verklaard door de offerdood van Christus. De wet van het Oude Verbond had zijn doel gediend (zie Galaten 3:23-29), en zowel Joden als heidenen zijn verenigd in het Nieuwe Verbond van genade door hun geloof in de dood en opstanding van Christus.
Praktische toepassing: God kan verbazingwekkende dingen doen door gewone mensen wanneer Hij hen bekrachtigt door Zijn Geest. Het boek Handelingen laat zien hoe God in wezen een groep vissers en gewone mensen nam en hen gebruikte om de wereld op zijn kop te zetten (Handelingen 17:6). God nam een christenhatende moordenaar en veranderde hem in de grootste christelijke evangelist uit de geschiedenis, de auteur van bijna de helft van de boeken van het Nieuwe Testament. God gebruikte de vervolging die de christenen ondergingen om de ongelooflijk snelle uitbreiding van de prille kerk te stimuleren. God kan en doet hetzelfde door ons heen – door onze harten te veranderen, ons kracht te geven door de Heilige Geest, en ons een passie te geven om het goede nieuws van verlossing door Christus te verspreiden. Als we proberen Gods werk in de wereld op eigen kracht te volbrengen, zullen we falen. Net als de discipelen in Handelingen 2 moeten we trouw het evangelie verkondigen, op God vertrouwen voor de resultaten, en ons wijden “aan de leer der apostelen en aan de gemeenschap, aan het breken van het brood en aan het gebed” (Handelingen 2:42).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.