Sharp Top

Deze wandeling van 3,4 mijl leidt naar een prachtig uitzicht vanaf de top van Sharp Top. U wordt getrakteerd op prachtige uitzichten over het gebied om u heen.

Het uitzicht vanaf de top van Sharp Top is prachtig! Onder: Adam loopt langs enkele van de enorme rotsblokken langs het Sharp Top-pad; Het pad is erg rotsachtig; Een stenen trap leidt je naar de top; Terugkijkend op de Sharp Top-berg vanuit Buzzard’s Roost.

Adam zegt…

Sharp Top heeft zo’n speciale plek in mijn hart. Ik ben opgegroeid in het nabijgelegen Lynchburg en ik zou je niet eens kunnen vertellen hoe vaak ik dit pad heb bewandeld. Ik ging met familie, vrienden, kerkgroepen en scouts. Mijn familie hield regelmatig picknicklunches bij Peaks of Otter, dus dit is een plek die ik mijn hele leven al bezoek. Tijdens een wandeling met een vriend die ik in mijn jeugd had, zagen we een paar spoorlopers. Trailrunners zijn de meeste ochtenden op Sharp Top te vinden. Mijn vriend had gezegd dat hij wilde proberen om ook zo’n goede conditie te krijgen, dus maakten we een zomer lang wekelijkse wandeltochten. We hebben nooit de intensiteit bereikt van het lopen op de berg, maar het was een goede oefening. De laatste tijd hebben Christine en ik van deze wandeling een bijna jaarlijkse herfsttraditie gemaakt. Ik heb mijn oudere broer een paar keer meegenomen de laatste jaren. Elk jaar is hij trots te weten dat hij nog steeds “die heuvel op kan klimmen”. Dit jaar werkte hij op de dag dat we de wandeling maakten, dus hij heeft de tocht niet kunnen maken. Volgend jaar zal ik proberen hem zover te krijgen dat hij zijn koekjes weer de berg op sleept.

Het Peaks of Otter Nature Center is het startpunt voor deze wandeling. Onder: Het bord bij de trailhead; De Sharp Top bus brengt de rijders dicht bij de top en is een goede optie voor degenen die niet fysiek in staat zijn om de volledige wandeling te doen; Het pad begint glad en zacht – dingen veranderen al snel!

U begint het pad in de buurt van het natuurcentrum. Daar is een plaquette waarop staat dat Sharp Top ooit werd beschouwd als de hoogste berg in Virginia en dat een steen van deze berg werd gebruikt om het Washington Monument te bouwen. Op de steen in het monument staat het opschrift “From Otter’s Summit, Virginia’s Loftiest Peak, To Crown a Monument to Virginia’s Noblest Son” (Van Otter’s Top, Virginia’s hoogste piek, tot monument voor Virginia’s edelste zoon). Het is moeilijk te geloven dat men dacht dat dit de hoogste top was. Volgens de officiële hoogtes, komt deze Sharp Top niet eens in de top 50 lijst. (Een andere berg, die ook Sharp Top heet, staat op nummer 42)

Voor wie het niet nodig vindt om helemaal naar de top te wandelen, kan een busrit maken die je dichter bij de top brengt. Meer informatie is beschikbaar op de Peaks website (http://www.peaksofotter.com/Sharp-Top-Shuttle.aspx)

Dit is een zeer populaire wandeling voor gezinnen en grotere groepen, maar het heeft zeker een aantal steile stukken. Nochtans, zouden de meeste mensen deze wandeling moeten kunnen verwezenlijken aangezien het slechts een drie-mijl rond reis is (de zijtocht aan Buzzards Roost voegt .4 mijlen toe). De trail begint met een langzame maar gestage klim en kruist dan de bus top weg op 0 25 mijl. Ga door met het klimmen van de trail die een aantal delen van trappen bevat. Op 1.2 mijlen, bereikt u een kruising. Ga links op het pad naar de top. De resterende 0,3 mijl naar de top begint relatief vlak, maar er zijn meer secties van rots trappen langs de weg. Op de top ziet u een hut die alleen voor daggebruik is en trappen naar verschillende platforms om van het uitzicht te genieten. In het noorden ziet u de pieken van Otter Lodge en Abbott Lake. In het zuiden ziet u Turtle Rock (sommige avonturiers zullen een manier vinden om die te beklimmen) vlakbij het dak van de hut. Ga terug langs de weg die je kwam. Wanneer u de splitsing 0,3 mijl van de top bereikt, zou ik ten zeerste aanbevelen om 0,2 mijl toe te voegen (,4 mijl heen en terug) om Buzzard’s Roost te bekijken. Het pad is relatief vlak met minimale hoogteverschillen. Je krijgt meer mooie uitzichten vanaf hier en je kunt zelfs een mooi uitzicht krijgen op de top van Sharp Top. Buzzards Roost vereist wel wat klauteren en voorzichtig navigeren rond grote rotsen, dus het is niet voor de zwakkeren onder ons. Zodra u de Roost verlaat, gaat u terug naar de splitsing en slaat u linksaf het pad af om terug te keren naar de auto.

Er zijn veel plaatsen om op Sharp Top neer te strijken. Onder: Adam baant zich een weg naar boven; Het pad heeft veel trappen die in de rots zijn gebouwd; Adam op Turtle Rock.

Zoals ik hierboven al zei, zijn er in de buurt veel leuke plaatsen om te picknicken of je kunt dineren in de Peaks of Otter Lodge. Er is ook een cadeauwinkel die sweaters verkoopt met de tekst “I Survived Sharp Top”. Hoewel ik persoonlijk denk dat het niet zo moeilijk is, kan ik begrijpen dat sommige mensen er zo over denken. Toen we een paar jaar geleden naar boven wandelden, was het daar kouder dan verwacht, dus kocht ik uiteindelijk zo’n sweatshirt voor Christine om trots te dragen.

Christine zegt…

Ik ben zo blij dat Adam me aan deze wandeling heeft voorgesteld. Het is een pittig klimmetje, maar de top is spectaculair. Het is bedekt met rotsblokken zo groot als huizen en het uitzicht is vergelijkbaar met dat van een wandeling door Virginia. Het enige nadeel van Sharp Top is de mensenmassa die je er bijna gegarandeerd tegenkomt. Het is inderdaad een populaire plek!

Een uitzicht op de berg vanuit de lodge aan de voet. Onder: Een bord laat u weten dat u op de top bent aangekomen; Op dit punt kunt u afslaan en naar Buzzard’s Roost gaan of doorgaan naar de Sharp Top Summit; Nog een mooi uitzicht op de top.

Ik heb Peaks of Otter altijd al een vreemde naam voor een plaats gevonden, dus ik heb wat onderzoek gedaan en vond wat informatie over de oorsprong van de naam op de website van de nabijgelegen lodge:

“Er zijn drie meningen over hoe de Peaks of Otter aan hun naam zijn gekomen. De naam kan afkomstig zijn van het Cherokee Indiaanse woord, “ottari,” wat “hoge plaatsen” betekent. De Peaks kunnen zijn vernoemd naar de Otter Rivier, die haar bron in het gebied heeft. Ten slotte hebben Schotse kolonisten de Peaks misschien genoemd naar Ben Otter, een berg in hun thuisland die lijkt op Sharp Top.”

We begonnen ’s morgens heel vroeg en gingen om ongeveer half tien het pad op. Het was koel en stralend zonnig. Ook al was het het tweede weekend van oktober, de bladeren waren nog grotendeels groen. Dat was een beetje teleurstellend – ik had gehoopt om Sharp Top op het hoogtepunt van de herfstkleuren te kunnen bezoeken. Dat hebben we de afgelopen jaren ook gedaan, en het gebladerte maakt het uitzicht nog mooier! Terwijl we het pad omhoog liepen, passeerden we een aantal bergafwandelaars die op de terugweg waren om de zonsopgang op de top te bekijken. Voor de rest hadden we het pad grotendeels voor onszelf.

De klim begint zachtjes, op een overwegend glad en breed pad. Om de een of andere reden is dit altijd het enige deel van het Sharp Top pad dat ik me herinner. Ik weet niet waarom, maar ik lijk de steile en rotsachtige stukken altijd uit mijn hoofd te bannen. Nadat je de busweg bent overgestoken, wordt het pad een stuk zwaarder. Het is een tijdje onophoudelijk bergopwaarts. Af en toe zijn er oplevingen waar de helling wat minder wordt en je even op adem kunt komen. Maar na elk vlak stukje is er gegarandeerd weer meer te klimmen. Naarmate de top nadert, wandelt u tussen en rond gigantische rotsblokken. De rotsformaties op deze berg zijn indrukwekkend! Aan het eind van het pad moet je nog een flink aantal stenen trappen beklimmen. Vrijwel onmiddellijk na het bereiken van de top passeer je de hut. Binnen is het een lege ruimte – betonnen vloer, open haard en kleine ramen die uitkijken op het uitzicht. Blijkbaar was het vroeger een drankgelegenheid. Ik ben blij dat iemand zich bedacht heeft en de tent gesloten heeft. Moeten er echt hotdogs en ijs te koop zijn op bergtoppen?

Het lege gebouw op de top van Sharp Top. Onder: Binnen in het huis op de top; Een wirwar van keien op de top; Uitzicht op bergen in de verte.

Na het passeren van het gebouw slingert het pad tussen de stenen door omhoog naar het hoogste punt. Overal op de top zijn kleine nissen en grote rotsen om op neer te strijken en van het uitzicht te genieten. Tenzij je heel vroeg bent begonnen, zal het op de berg krioelen van de mensen die de busrit naar de top hebben genomen. Je kunt de busmassa’s meestal gemakkelijk herkennen – ze zijn nooit bezweet en dragen vaak gekledere kleding en ongevoelige schoenen 🙂 Wandelaars schijnen het leuk te vinden om de buschauffeurs stilletjes “valsspelers” te noemen. Ik vind het geweldig dat een busrit beschikbaar is voor mensen die fysiek niet in staat zijn om naar boven te wandelen, maar ik zie veel jonge gezinnen waarvan ik zou willen dat ze wandelen een kans zouden geven.

Op de weg naar beneden namen Adam en ik het zijpad om de Buzzard’s Roost te bezoeken. Om de een of andere reden was dit de eerste keer dat ik die optie nam. De roost had een prachtig uitzicht, maar ik vond het niet leuk om de rots op te klimmen. Een paar jaar geleden had ik een binnenoorvirus en sindsdien heb ik ernstige duizeligheid. Telkens als ik op plaatsen klim met ongelijke voetpaden en steile, open hellingen, krijg ik een vreselijk draaierig gevoel. Het is alsof het gevoel van mijn voeten niet overeenkomt met wat mijn ogen zien. Het is een heel vreemde gewaarwording. Soms raak ik in paniek, maar ik heb ontdekt dat als ik laag bij de grond blijf en heel langzaam ga, ik altijd kan komen waar ik wil. Maar het behoeft geen betoog dat ik nooit serieus zal gaan bergbeklimmen!

Adam geniet van het uitzicht vanaf Buzzard’s Roost. Onder: Nog een uitzicht vanaf Buzzard’s Roost.

Na de stop bij Buzzard’s Roost begonnen we aan onze laatste klim naar beneden. Ik was zo blij dat ik mijn wandelstokken bij me had op de steile, ongelijke ondergrond. Zo veel wandelaars die naar boven liepen, hadden commentaar op hen! Alles van “We dachten dat je naar beneden skiede!” tot “Waarom heb je twee wandelstokken?” tot “Verdorie… Ik wou dat ik eraan gedacht had mijn wandelstokken mee te nemen!”. Ik was verbaasd dat zoveel mensen nog nooit trekkingstokken hadden gezien, maar ik neem aan dat Sharp Top een hoog percentage mensen heeft die niet regelmatig wandelen. Nu ik al een tijdje trekkingsstokken gebruik, weet ik niet meer hoe ik ooit zonder heb kunnen wandelen!

De wandeling naar beneden was snel voorbij en we gingen lunchen! Normaal gesproken nemen we een picknick mee – maar deze keer besloten we om het restaurant van de Peaks of Otter Lodge te proberen. Er was een buffet, maar dat was erg duur en ik had er nooit genoeg van kunnen eten. Maar ik moet toegeven… die berg gefrituurde kip op de buffettafel zag er erg overtuigend uit! We namen genoegen met sandwiches.

Na de lunch liepen we langs het water en keken wat mensen. Ik zag zelfs (naar verluidt) een otter over het meer zwemmen.

Trail Notes

• Afstand – 3,4 mijl. U kunt het maken slechts 3.0 mijl als je niet doen de Buzzards Roost kant wandeling.
  • Hoogteverandering – 1340 voet
  • Moeilijkheidsgraad – 3. De wandeling is het grootste deel van de weg vrij steil, met een aantal trappen die in het midden en aan het eind van het pad beklommen moeten worden. De wandeling naar Buzzards Roast heeft niet veel hoogteverschillen.
  • Conditie pad -3. Het pad is goed onderhouden, maar er zijn een aantal scherpe rotsen die het moeilijk maken om te lopen.
  • Uitzicht – 5. Het fantastische 360 graden uitzicht vanaf de top geeft je een van de beste uitzichten in Virginia. Ga naar boven op een heldere dag en u zult kilometers ver kunnen kijken.
  • Watervallen/stromen – 0. Niet-bestaand.
  • Wilde dieren -1,5. Vanwege de populariteit zult u waarschijnlijk alleen vogels zien. U kunt op de top zwevende haviken zien.
  • Gemakkelijk te navigeren – 5. De paden zijn goed aangegeven, dus u zult niet veel moeite hebben om door het gebied te navigeren.
  • Eenzaamheid – 0. Dit is een van de populairste wandelingen in Virginia. Om te ontsnappen aan de drukte, ga vroeg in de ochtend.

Routebeschrijving naar trailhead: De route begint bij kilometerpaal 86 op de Blue Ridge Parkway. De trailhead ligt links van het natuurcentrum, dat recht tegenover het Peaks of Otter Visitor Center ligt.