7 bedste Martin Akustisk Guitar – Round Up anmeldelse

Købsguide – Hvad skal du kigge efter, når du køber en Martin?

Martin guitarer er som hovedregel kvalitetsinstrumenter. I modsætning til nogle andre producenter laver Martin ikke en linje af guitarer til meget billige priser. Når du handler, er der et par ting, du skal huske på.

Body Style

Mange Martin-guitarer, og især ældre modeller, er dreadnoughts. Der er en grund til, at dreadnought er den mest populære guitarkropsstil – dens store, dybe krop giver masser af lydstyrke, er god til at projicere og har en rig sustain. En anden populær kropsstil, som du sandsynligvis vil se, er grand performance, som kaldes grand auditorium af Taylor og nogle andre producenter. Grand Performance har et par fordele – den er mindre og lettere at bære og håndtere end en dreadnought, og den har også en klarere lyd med færre overtoner end større modeller. Dette gør den nemmere til fingerpicking eller andre gange, hvor du ønsker at høre de enkelte toner tydeligt.

Martin laver også en nedskaleret guitar kaldet Little Martin. Denne guitar er fantastisk til at rejse eller til at spille sange med mindre lavtone. Den er også et godt valg for små børn, der lige er ved at lære guitar.

Når du vurderer kropstyper, er det vigtigt at huske, at ingen kropsstil nødvendigvis er bedre end en anden. Du skal tage hensyn til din spillestil for at vælge den bedste for dig.

Tonewoods

Hvor vi går ind i en diskussion af de tonearter, der almindeligvis anvendes i Martin-guitarer, er det først vigtigt at komme ind på massivt vs. lamineret træ. Du ved sikkert, at massivt træ (især når det bruges til at lave toppen af en guitar) yder et betydeligt bidrag til lyden. Massive toppe giver en fyldig, nuanceret tone, der næsten altid lyder bedre end en laminattop.

De bedste guitarer er lavet udelukkende med massivt træ, men der er masser af instrumenter, der er lavet med laminatbagsider og -bunde, som stadig giver en fremragende tone. Martins særlige mærke af laminat er værd at tage fat på – dette firma bruger et højtrykslaminat (forkortet HPL) til lamineret træ. Dette har nogle fordele – da det er fremstillet ved hjælp af meget højt tryk, er det hårdt og stærkt og ligner ofte et hårdttræ i karakter. Det har dog den ulempe, at det er noget tilbøjeligt til at gå i stykker på grund af dets ufleksible natur.

Det sagt, bruger Martin tonearter af høj kvalitet på sine instrumenter. Her er nogle af de tonearter, som du sandsynligvis vil se:

Spruce

Spruce er sandsynligvis det mest populære materiale til fremstilling af toppene på akustiske guitarer – det giver en lys tone, der balancerer godt med de fleste træsorter, der bruges til guitarrygge og -sider. Sitka gran er almindeligt anvendt, men mange Martins fremstilles også med Engelmanngran, et lysere træ, der har mere klang.

Rosewood

Rosewood er et smukt og holdbart tonetræ, der ofte anvendes til guitarrygge og -sider. Det tilføjer utrolig varme og resonans til din tone. Dette er en af grundene til, at det almindeligvis er parret med gran-toppe.

Mahogni

Mahogni er et fremragende tonearbejdsvalg for spillere, der ønsker en lyd, der ikke er for lys. Det lyder varmt og lidt mørkt, og det er fantastisk til at fremhæve mellemtonespil. Mahogni bruges til top, bund og sider, og det er især godt til fingerstyle-spil.

Elektronik

En af de meget vigtige faktorer, du skal overveje, når du vælger en Martin, er, om du har til hensigt at spille live. Selv om du kan spille en guitar ind i en mikrofon, kan det være svært at fange lyden præcist og fuldstændigt,især hvis du spiller på et støjende spillested. Hvis du ønsker at spille live, kan det være klogt at vælge en akustisk-elektrisk, da du på denne måde blot kan tilslutte din guitar og spille.

Hvis du vælger en akustisk-elektrisk, er kvaliteten af elektronikken også et spørgsmål, der skal tages op. Martin bruger primært Fishman-pickupper. Fishman er en af de førende inden for forstærkning af akustiske guitarer. Men som du måske kan forvente, vil de højere ende af Martin akustiske-elektriske guitarer have Fishman-pickupper af højere kvalitet.

Andre aftaler

Mens møtrikken og sadlen på en guitar kan virke ubetydelige, spiller de en vigtig rolle i udformningen af en guitars tone. Mange billige guitarer bruger en plastiksadel og -sadel, som har en mild dæmpende effekt på lyden. På den anden side bruger mange Martins møtrikker og sadler af ben. Ben har rigere klanglige egenskaber og kan give din guitar en livligere tone og bedre sustain.

Hvis du vælger en guitar, der har en billig sadel eller møtrik af plastik, er disse naturligvis relativt nemme at udskifte. Du kan installere sadler eller møtrikker, der er lavet af ben eller Tusq (en komposit, der lydmæssigt er meget tæt på elfenben), eller du kan betale en guitarforretning for at opgradere dem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.