Great Falls of the Potomac River

De Great Falls of the Potomac River waren het waterval excuus voor Julie, Tahia, en ik om de omgeving van de hoofdstad van onze natie – Washington DC – te verkennen.

We maakten er een punt van om de bijna 15 mijl of zo van DC naar het Great Falls Park aan de kant van Virginia te rijden.

Het vooruitzicht om zelfs maar een natuurlijke waterval te zien zo dicht bij iconische plaatsen als de National Mall was gewoon een activiteit die we wat ons betreft niet konden missen.

Tussen haakjes, de National Mall herbergde belangrijke bezienswaardigheden zoals het Lincoln Memorial, het Jefferson Memorial, het Witte Huis, het Washington Monument, en Capitol Hill, onder anderen.

De Potomac River zelf (waar de waterval op uitkwam) was ook rijk aan geschiedenis, waar we later nog op terugkomen.

Dus het voelde echt alsof een bezoek aan de Great Falls of the Potomac River zowel een aangename onderbreking in een natuurlijke omgeving was, weg van de stedelijke ontwikkelingen, als een stap terug in de tijd.

Het aanzicht van de Great Falls of the Potomac

De Great Falls was eigenlijk een gedeelte van de Potomac River waar deze zich versmalde en een cumulatieve hoogte van zo’n 76ft liet vallen over een reeks rotsachtige watervallen.

Een kajakker vaart door de onderste delen van de Great Falls of the Potomac

Er waren een paar rotseilanden die een deel van de watervallen leken te splitsen, waardoor het geheel er wat onsamenhangend uitzag.

Waarschijnlijk voeren waaghalzige kajakkers door deze watervallen, en we zagen zelfs een kajakker de rotsen op een van de rotseilanden beklimmen alvorens in te stappen net boven de onderste lagen van de waterval.

Terwijl ik niet zo bekend ben met deze extreme sport, gok ik dat wat hij ook voer, het klasse V-condities leken te zijn.

Hij moest duidelijk weten wat hij deed om een mogelijke verdrinking te voorkomen, waarvoor parkborden hier hadden gewaarschuwd dat ten minste zeven mensen per jaar hebben gedaan (dankzij de sterke stromingen van de rivier).

Wat echt verfrissend was aan ons bezoek aan de Great Falls was dat het in een zeer natuurgetrouwe omgeving was, aangezien bomen en waterrijke gebieden overal om ons heen waren.

Direct zicht op enkele rotsuitsteeksels en rotseilanden rond de Great Falls of the Potomac River

En ook al waren we letterlijk enkele minuten verwijderd van Washington DC, we hadden echt het gevoel dat we de stadsjungle ontvlucht waren toen we hier aankwamen.

De rol van de Great Falls of the Potomac in de Amerikaanse geschiedenis

In elk geval was er een stukje geschiedenis verbonden aan de Great Falls of the Potomac River.

Het was blijkbaar een natuurlijke barrière die verder reizen stroomopwaarts verhinderde in een tijd dat boten de handigste manier waren om voorraden over lange afstanden te vervoeren.

Het kanaal dat in de loop der tijd een zeer prominente rol in de Amerikaanse geschiedenis heeft gespeeld, was het Chesapeake and Ohio Canal (of C2448>O Canal), dat tegenwoordig deel uitmaakt van het National Parks System.

Het bezoekerscentrum voor het Great Falls Park aan de kant van Virginia

Het C&O-kanaal maakte in ieder geval het vervoer van voornamelijk steenkool mogelijk, maar vergemakkelijkte ook het vervoer van timmerhout en landbouwgoederen.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog werd het C2448>O-kanaal een zeer strategische troef, aangezien zowel de strijdkrachten van de Unie als die van de Confederatie vochten om dit belangrijke transportmiddel van voorraden en troepen te controleren of te ondermijnen.

Na de Burgeroorlog bleef het kanaal in gebruik voor het transport van steenkool, hout, kalksteen, meel, enz.

Het werd echter uiteindelijk ongedaan gemaakt door Moeder Natuur toen een overstroming in 1924 en vervolgens in 1936 het kanaal vrijwel onbruikbaar maakte voor het beoogde commerciële doel.

De Great Falls of the Potomac River

We hebben vrijwel alleen de Virginia-kant van de waterval in het Great Falls Park bezocht.

Julie en Tahia wandelen door het park op weg naar de uitzichtpunten van de Great Falls of the Potomac River aan de Virginia-kant

Vanaf de parkeerplaats (zie routebeschrijving hieronder) maakten we een korte wandeling naar de drie belangrijkste uitzichtpunten.

We begonnen met het verste uitkijkpunt (bekend als Overlook 3), dat een volledig en contextueel uitzicht op de waterval zelf bood vanaf een rolstoeltoegankelijk uitkijkpunt.

Recht voor dat uitkijkpunt stond een paal met wegwijzers van het jaar waarin de hoogwaterstanden van de Potomac zich in de loop van zijn geregistreerde geschiedenis bevonden.

Het was verbazingwekkend om te zien dat dit uitkijkpunt zelfs in 1996 nog onder water stond!

Toen we verder liepen op de hoofdwandelroute, maakten we een omweg naar Overlook 2.

Julie en Tahia bekijken de hoge waterstanden tijdens de overstromingen die zich hebben voorgedaan bij de Great Falls of the Potomac River

Dit bracht ons een beetje dichter bij de Great Falls, waar we bijna letterlijk over de rivier konden kijken naar het eenzame uitkijkpunt van de watervallen aan de Maryland-kant.

We konden van hieruit nog steeds de hele waterval in de juiste context zien, terwijl we ook een indruk kregen van de enorme kracht van de Potomac River die aan ons voorbijtrok.

Net als bij Overlook 3 werd gezegd dat Overlook 2 rolstoeltoegankelijk was.

Ten slotte keerden we terug naar Overlook 1, dat ons het dichtst bij het brede en bruine klaterende water bracht.

Van hieruit konden we de kracht van de Potomac bijna voelen.

De volledige context van de Great Falls of the Potomac River

Het was een beetje lastig om over de gladde en glibberige rotsen naar de hoger gelegen uitkijkposten te klimmen, maar misschien hebben we de Great Falls vanaf die plekken wel het meest intiem kunnen ervaren.

We moesten onze dochter hier echt in de gaten houden, want ze nam deze rotsen letterlijk als een klimuitdaging.

Ik zou me kunnen voorstellen dat de kans op een ongeluk op deze plek het grootst is, gezien het ruwe en ongelijke terrein

Daarom kon ik begrijpen waarom op de borden in het park stond dat dit uitkijkpunt niet toegankelijk was voor rolstoelgebruikers.

Al met al kostte het ons ongeveer een uur om alle drie de uitkijkpunten volledig in ons op te nemen.

Zicht vanaf Overlook 1, dat ons het dichtst bij de Great Falls of the Potomac River aan de kant van Virginia bracht

Er was een mogelijkheid om verder te gaan langs het rivierpad naar Seneca Falls in het noorden en Stubblefield Falls in het zuiden.

Maar met onze beperkte tijd (we moesten een vlucht halen op de dag van ons bezoek) en de verstikkende hitte en vochtigheid van juni, besloten we deze extra watervallen links te laten liggen.

Hetzelfde kan gezegd worden van de tijd die we besteden aan het bekijken van deze waterval vanaf de kant van Maryland in het Chesapeake and Ohio National Historical Park.

Autoriteiten

De Great Falls of the Potomac River ligt in het Great Falls Park bij McLean in Fairfax County, Virginia en het Chesapeake and Ohio Canal National Historical Park bij Hagerstown in Montgomery County, Maryland. Beide zijden worden beheerd door de National Park Service. Voor informatie of vragen over het gebied en de huidige omstandigheden, bezoek de Great Falls Park website of de C&O Canal Park website.

FOTO’S-DIRECTIESVIDEOMEER INFO

Omdat we naar het Great Falls Park zijn gereden vanuit de buitenwijk Ballston in Washington DC (op korte afstand ten westen van zowel het Pentagon als de luchthaven Reagan), zullen we onze route vanaf daar beschrijven.

Nadat we onze weg hadden gevonden door de bovengrondse straten naar de ingang van de Interstate 66 in Arlington, reden we in westelijke richting naar de Hwy 267 voor ongeveer 4 mijl.

Wij namen vervolgens de 267 richting Dulles Airport voor nog eens ongeveer 4 mijl voordat we afsloten bij Spring Hill Road (we moesten $1 tol betalen voor dit stuk snelweg).

Draaien rechtsaf op Spring Hill Road, volgden we vervolgens deze golvende weg voor ongeveer 1,3 mijl voordat we linksaf Old Dominion Drive.

De parkeerplaats voor het Great Falls Park aan de Virginia-kant, die zelfs voor een woensdagochtend behoorlijk druk was

We volgden de Old Dominion Drive nog zo’n 3,8 mijl tot aan de parkeerplaats bij het bezoekerscentrum voor het Great Falls Park.

In totaal kostte deze rit van 16 mijl ons ongeveer 30 minuten.

Het Great Falls Park en het C&O (Chesapeake and Ohio) Canal National Historical Monument werden beide beheerd door de National Park Service.

Dus moesten we een toegangsprijs van $5 voor voertuigen betalen.

Er werd gezegd dat we onze toegang tot het Great Falls Park hadden kunnen gebruiken om de C&O-kant van de Great Falls in te gaan zonder meer te betalen, maar omdat we niet veel tijd hadden, hebben we de Maryland-kant van de watervallen niet kunnen bekijken.

Misschien de volgende keer.

Zo hadden we ook de George Washington Memorial Parkway kunnen nemen vanaf een van de hoofdbruggen over de Potomac River in de buurt van de National Mall.

Dan zouden we de parkway noordwaarts volgen langs de westoever van de Potomac River tot de afslag bij Hwy 123 (Dolly Madison Blvd; ongeveer 5 mijl tussen de Theodore Roosevelt Memorial Bridge en de Dolly Madison afslag).

Van daaruit moeten we ongeveer 3 mijl westwaarts rijden tot aan Old Dominion Drive, dan rechtsaf slaan en Old Dominion Drive volgen tot aan het Great Falls Park aan de Virginia-kant.

Vind een verblijfplaats

Booking.com

Booking.com Beoordeling: Is het legitiem of oplichterij?

Het volgen van een kajakker die over het laagste gedeelte van de waterval vaart voordat wordt uitgezoomd en over de scène wordt geschoven om de hele context te laten zien vanaf uitkijkpunt 3