Heeft iedereen een engelbewaarder?

Er zijn goede redenen om te geloven in het bestaan van engelachtige wezens, en de Bijbel beschrijft hun aard en missie op aarde. Maar veel van wat we over engelen geloven komt uit populaire boeken, films en televisieshows in plaats van de openbaring van God. Shows als Touched By An Angel en Highway to Heaven, bijvoorbeeld, hebben meer gedaan om het begrip van mijn generatie te vormen dan enige andere bron van informatie, inclusief God’s Woord. Een populaire opvatting over engelen draait om hun beschermende activiteit. Veel mensen geloven dat zij een specifieke engel toegewezen hebben gekregen in een één op één relatie. Deze speciaal toegewezen, persoonlijke beschermers worden “beschermengelen” genoemd. Is dit geloof gebaseerd op populaire media, cultureel verlangen of Bijbelse openbaring?

De Bijbel beschrijft de beschermende aard en rol van engelen. We zien dit duidelijk in het Oude en Nieuwe Testament:

Daniël 6:20-23
Toen hij bij de legerplaats van Daniël gekomen was, riep hij het uit met een verontruste stem. De koning sprak en zeide tot Daniël: Daniel, dienaar van de levende God, heeft uw God, dien gij geduriglijk dient, u uit de leeuwen kunnen verlossen?” Toen sprak Daniël tot de koning: “O koning, leef eeuwig! Mijn God heeft zijn engel gezonden en de muil van de leeuwen gesloten, en zij hebben mij geen kwaad gedaan, daar ik onschuldig voor Hem ben bevonden; en ook tegenover u, o koning, heb ik geen misdaad begaan.” Toen was de koning zeer verheugd en gaf bevel dat Daniël uit de kuil moest worden gehaald. En Daniël werd uit den kuil opgetrokken, en men vond geen letsel aan hem, omdat hij op zijn God vertrouwd had.

2 Koningen 6:13-17
En hij zeide: Ga heen, en zie, waar hij is, opdat ik hem zende en gevangenneeme. Er werd hem gezegd: “Zie, hij is in Dothan.” Daarop zond hij paarden en wagens en een groot leger, en zij kwamen des nachts en omsingelden de stad. Toen de knecht van de man Gods des morgens vroeg opstond en uitging, zie, een leger met paarden en wagens was rondom de stad. En de knecht zei: “Helaas, mijn meester! Wat zullen wij doen?” Hij zei: “Wees niet bang, want zij die bij ons zijn, zijn meer dan zij die bij hen zijn.” Toen bad Elisa en zei: “Heer, open alstublieft zijn ogen, zodat hij kan zien.” Zo opende de Here de ogen van de jongeman, en hij zag, en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa.

Matheüs 18:10-11
“Ziet toe, dat gij een van deze kleinen niet veracht, want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemel voortdurend het aangezicht aanschouwen van Mijn Vader, die in de hemelen is.”

Niets in deze passages uit het Oude of Nieuwe Testament maakt het bestaan noodzakelijk van “beschermengelen” die in een één op één relatie worden toegewezen. Gods engelen hebben de natie Israël beschermd en zij blijven de Kerk beschermen, maar niets in de Schrift beschrijft de speciale toewijzing van persoonlijke engelen. Sommigen hebben gewezen op een andere passage in het Nieuwe Testament om te pleiten voor “beschermengelen”:

Acts 12:13-17
En toen hij klopte aan de deur van de poort, kwam een dienstmeisje, Rhoda genaamd, om te antwoorden. En toen zij de stem van Petrus herkende, deed zij om haar blijdschap de poort niet open, maar liep naar binnen en kondigde aan, dat Petrus voor de poort stond. En zij zeiden tegen haar: “Je bent niet goed bij je hoofd!” Maar zij bleef volhouden dat het zo was. En zij bleven zeggen: “Het is zijn engel.” Maar Petrus bleef kloppen; en toen zij de deur geopend hadden, zagen zij hem en stonden verbaasd.

Overschrijven de mensen in Rhoda’s huis hier Petrus’ “engelbewaarder” (“zijn engel”)? Zelfs als dit het geval zou zijn, vereist de passage dan het bestaan van “beschermengelen” voor iedere gelovige? Sommige gelovigen hebben zich op passages als deze gericht om een “engelologie” te vormen met betrekking tot persoonlijke engelen. In feite zijn veel van de vroegste Christenen tot de overtuiging gekomen dat ieder van ons een specifieke “beschermengel” toegewezen heeft gekregen:

Advertentie. Scroll om verder te lezen.

Clement van Alexandrië, Miscellanies 6, 17, 157, 4 (217 AD)
“De gedachten van deugdzame mensen worden voortgebracht door goddelijke inspiratie. De ziel is zo geordend en de wil van God wordt overgebracht op menselijke zielen door speciale goddelijke dienaren die daarbij assisteren. Want regimenten van engelen zijn verdeeld over naties en steden; en misschien zijn sommigen zelfs toegewezen aan bepaalde individuen.”

Origen, Homilies over Lucas Hom. 12 (233-254 n.Chr.)
“Voor ieder mens zijn er twee begeleidende engelen, de ene van de gerechtigheid en de andere van de slechtheid. Als er goede gedachten in ons hart zijn, en als gerechtigheid in onze ziel opwelt, kan er nauwelijks aan getwijfeld worden dat een engel van de Heer tot ons spreekt. Indien echter de gedachten van ons hart op het kwade zijn gericht, spreekt een engel van de duivel tot ons.”

St. Basilius de Grote, Tegen Eunomius 3, 1 (364 n.Chr.)
“Alle engelen, die slechts één naam hebben, hebben ook onder elkaar dezelfde natuur, ook al zijn sommigen van hen over de naties gesteld, terwijl anderen van hen elk van de gelovigen hoeden.”

Catechismus van het Concilie van Trente (1566 n.Chr.) Pt. IV, Ch. IX:
Door Gods voorzienigheid is aan de engelen het ambt toevertrouwd het menselijk geslacht te bewaken en ieder mens te begeleiden om hem voor ernstige gevaren te behoeden … Onze hemelse Vader heeft over ieder van ons een Engel geplaatst, onder wiens bescherming en waakzaamheid wij in staat zullen zijn te ontsnappen aan de strikken die onze vijand in het geheim heeft voorbereid, de vreselijke aanvallen die hij op ons heeft uitgevoerd af te slaan, en onder zijn leiding de juiste weg te bewandelen, en zo veilig te zijn tegen verkeerde stappen die de listen van de boze ons zouden kunnen doen begaan om ons af te leiden van de weg die naar de hemel leidt. (De Heilige Schrift laat zien) welke weldaden God de mens schenkt door de bediening en tussenkomst van Engelen, die Hij niet alleen aanwijst bij bijzondere en particuliere gelegenheden, maar die Hij ook aanwijst om vanaf onze geboorte voor ons te zorgen. Bovendien stelt Hij hen aan om te waken over het heil van ieder van het menselijk geslacht.

Dit geloof in “beschermengelen” is vandaag de dag nog steeds van kracht in de Katholieke Kerk:

Catechismus van de Katholieke Kerk (1992 AD) nr. 336
Van de zuigelingenjaren tot aan de dood is het menselijk leven omgeven door hun waakzame zorg en voorspraak. “Naast elke gelovige staat een engel als beschermer en herder die hem naar het leven leidt.” Reeds hier op aarde deelt het christelijk leven door het geloof in het gezegende gezelschap van engelen en mensen, verenigd in God.

Als je de aanspraken van de Schrift vergelijkt met de aanspraken van de eerste christenen, dan is één ding zeker: Gods Woord is veel minder nadrukkelijk en dogmatisch over het bestaan van “beschermengelen” dan de latere verkondigingen van gelovigen. Terwijl het gemakkelijk is om een geloof in “beschermengelen” te vormen uit de geschriften van mensen, is het veel moeilijker om dit geloof te vormen uit de geschriften van God. Als we Matteüs 18:10 zorgvuldig lezen, lijkt het erop dat deze engelen niet actief aan ieder van ons specifiek zijn toegewezen, maar in plaats daarvan “altijd het aangezicht van” de Vader in de hemel zien. God is de ware beschermer van de heiligen; Hij gebruikt eenvoudigweg engelen om naar Zijn wil te handelen. Als u op zoek bent naar een passage in de Schrift die de specifieke opdracht van “beschermengelen” beschrijft in een één op één relatie met elke gelovige, dan zult u teleurgesteld zijn. We kunnen ons troosten met de wetenschap dat legioenen engelen voor ons zorgen en de weg naar huis voorbereiden, maar het idee dat ieder van ons een persoonlijke engel heeft, wordt niet specifiek in de Schrift beschreven.

Er schuilt een gevaar in het focussen op “beschermengelen”. Als we niet oppassen, kunnen we ons tot engelen wenden voor de bescherming die alleen God biedt. Als we dit doen, bieden we de engelen de aanbidding en het vertrouwen dat God toekomt. Veel mensen in de geschiedenis zijn in deze val gelopen. Justin Martyr (de beroemde christelijke apologeet uit de 2e eeuw) geloofde dat christenen er goed aan zouden doen om engelen te aanbidden. Thomas van Aquino (de invloedrijke 13e eeuwse Dominicaanse theoloog en filosoof) leek ook behoorlijk gefascineerd door engelen. Maar het is belangrijk om te onthouden dat engelen in de Bijbel slechts terloops worden beschreven bij andere onderwerpen. Zij zijn nooit het middelpunt op zichzelf. Ze bestaan om God lief te hebben en als gevolg daarvan, houden ze van ons. Engelen mogen niet het middelpunt zijn van onze aanbidding:

Advertentie. Scroll om verder te lezen.

Engelen zijn ondergeschikt aan Jezus
Jezus is veruit superieur aan welke engel dan ook. Daarom is Hij onze aanbidding meer waard:

Hebreeën 1:5-6
Want tot wie van de engelen heeft Hij ooit gezegd: “Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt”? En opnieuw: “Ik zal een Vader voor Hem zijn en Hij zal een Zoon voor Mij zijn”? En wanneer Hij opnieuw de eerstgeborene in de wereld brengt, zegt Hij: “En laten alle engelen Gods Hem aanbidden.”

Engelwezens zijn geschapen wezens
Houd in gedachten dat engelen schepselen zijn. Net als mensen, zijn zij door God geschapen. Engelen en mensen zijn beiden geschapen om God te aanbidden:

Psalm 148:2-5
Prees Hem, al Zijn engelen; loof Hem, al Zijn heirscharen! Looft Hem, zon en maan; looft Hem, alle sterren van licht! Looft Hem, hoogste hemelen, en de wateren, die boven de hemelen zijn! Laat hen de naam des HEEREN loven, want Hij heeft het bevolen en zij zijn geschapen.

Angelen mogen niet worden aanbeden
De Bijbel waarschuwt ons voor het aanbidden van geschapen dingen, en we zijn specifiek gewaarschuwd voor het aanbidden van engelen:

Romans 1:18-19, 24-25
Want de toorn Gods is van den hemel geopenbaard tegen alle goddeloosheid en ongerechtigheid der mensen, die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukken, omdat hetgeen van God bekend is, in hen openbaar is; want God heeft het hun openbaar gemaakt… Daarom heeft God hen in de begeerten huns harten overgegeven tot onreinheid, opdat hun lichamen onder hen onteerd zouden worden. Want zij verruilden de waarheid Gods voor een leugen, en aanbaden en dienden het schepsel meer dan de Schepper, die gezegend is in eeuwigheid. Amen.

Kolossenzen 2:18
Laat niemand u van uw prijs blijven beroven door zich te verlustigen in zelfvernedering en de aanbidding van de engelen…

Het is vaak verleidelijk om “groot te zijn in de minder belangrijke zaken” en je te concentreren op “grijze” niet-essentiële zaken in plaats van op de “zwart-witte” essentiële zaken van het geloof. De kwestie van de “beschermengelen” is zeker een “grijs” niet-essentieel, terwijl het voorwerp van onze aanbidding “zwart-wit” is. We hebben heel weinig Bijbelse ondersteuning voor het idee van “beschermengelen”, maar we hebben duidelijk het gebod gekregen om God te aanbidden en de aanbidding van geschapen dingen (inclusief engelen) te vermijden. God is de schepper van engelen. Hij is superieur in kennis, wijsheid en macht. Hij alleen kan ons beschermen, en Hij alleen is onze lof waardig.

Advertentie. Scroll om verder te lezen.

God is de schepper van engelen. Hij is superieur in kennis, wijsheid en macht. Hij alleen kan ons beschermen, en Hij alleen is onze lof waardig. Click To Tweet

Voor meer informatie over de betrouwbaarheid van de evangeliën uit het Nieuwe Testament en de argumenten voor het christendom, lees Cold-Case Christianity: A Homicide Detective Investigates the Claims of the Gospels. Dit boek leert de lezers tien principes van “cold-case” onderzoek en past deze strategieën toe om de beweringen van de evangelieauteurs te onderzoeken. Het boek gaat vergezeld van een acht sessies tellende Cold-Case Christianity DVD Set (en Deelnemersgids) om individuen of kleine groepen te helpen het bewijs te onderzoeken en de zaak te maken.

J. Warner Wallace is een Cold-Case detective van Dateline, Senior Fellow aan het Colson Center for Christian Worldview, Adj. Professor Christelijke Apologetiek aan de Talbot School of Theology, Biola University, auteur van Cold-Case Christianity, God’s Crime Scene, en Forensic Faith, en bedenker van de Case Makers Academy voor kinderen.

Schrijf je in voor J. Warner’s Daily Email

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.