Was Jezus Rijk of Arm – en waarom doet dat ertoe?

Als het over rijkdom en armoede gaat, “Wat zou Jezus doen?” Misschien zou een betere vraag zijn: “Wat heeft Jezus gedaan?” Wat was het voorbeeld van onze Heiland toen hij leefde in de materiële wereld, toen hij omging met de dingen en mensen die haar vullen?

Zeker, wij moeten het voorbeeld van Jezus volgen. Als christenen (letterlijk: “kleine christenen”) zouden wij geïnteresseerd moeten zijn in wat Jezus zei en deed. Maar als het aankomt op leven in de materiële wereld en op Christus-zijn, kan het een uitdaging zijn om het bijbelse voorbeeld van Jezus te interpreteren. Dit is niet omdat Jezus inconsistent was in zijn voorbeeld; het is omdat de interactie van Christus met de materiële wereld zo breed was.

Jezus’ armoede

Bij het lezen van de Evangeliën kunnen we ons concentreren op Jezus’ armoede. In zekere zin was de menswording van Christus zelf een verarmende daad. Inderdaad, om menselijk vlees aan te nemen en te vertoeven onder zondige mensen en de vuiligheid van deze wereld, moest Jezus de rijkdom van de hemel opzij zetten. Dit was het onderricht van Paulus in Filippenzen 2:7, waar hij schreef dat Jezus “zichzelf ledigde door de gestalte van een dienstknecht aan te nemen, geboren zijnde in de gelijkenis van mensen”. Ditzelfde onderwijs vormt de kern van dit vers,

Want gij kent de genade van onze Here Jezus Christus, dat Hij, hoewel rijk, toch om uwentwil arm geworden is, opdat gij door zijn armoede rijk moogt worden. (2 Korintiërs 8:9)

We kunnen de mate van armoede die Jezus ervoer ook zien aan de hand van de materiële toestand van zijn gezin. De meeste mensen zijn bekend met de details van de geboorte van Christus, omdat deze elke kerst worden verteld en gevierd. Het geboorteverhaal van Jezus omvat de geboorte in een vreemde stad (vermoedelijk zonder familie en vrienden), de geboorte in een kribbe (letterlijk een voederbak) en het bezoek van herders – vreemdelingen die door de meeste mensen werden beschouwd als de verschoppelingen van de samenleving (zie Lucas 2:7).

In de beschrijving van Jezus’ besnijdenis meldt Lucas dat Maria en Jozef twee duiven offerden als tempeloffer voor Maria’s reiniging (zie Lucas 2:22-24). Leviticus 12:7-8 legt uit dat het gebruikelijke offer bij de besnijdenis een lam moest zijn, maar als de biologische moeder “zich geen lam kon veroorloven, dan moest zij twee tortelduiven of twee duiven nemen, de een als brandoffer en de ander als zondoffer. En de priester zal verzoening voor haar doen, en zij zal rein zijn” (Leviticus 12:8). Blijkbaar waren de ouders van Jezus dus te arm om het gebruikelijke lam te offeren.

Dus werd Jezus geboren in een gezin dat deel uitmaakte van de lagere economische klasse. We zien dat deze materiële status 30 jaar later, tijdens Jezus’ aardse bediening, niet veranderd is. In een recent bericht hebben we een aantal van Jezus’ bekende leringen over rijkdom en armoede in deze tijd aangehaald. We moeten ook Jezus’ opmerkingen over zijn eigen economische status vermelden, zoals toen hij zei: “Vossen hebben holen en vogels hebben nesten, maar de Mensenzoon kan nergens zijn hoofd neerleggen” (Matteüs 8:20). De evangelieverhalen bevestigen deze getuigenis.

Het blijkt dat Christus tijdens zijn bediening zeer weinig materiële bezittingen had. Overweeg het volgende: Jezus…

  • predikte vanuit geleende boten,
  • verspreidde geleend voedsel,
  • reed op een geleend veulen,
  • en werd begraven in een geleend graf.

In feite werden de meeste materiële behoeften van Jezus, evenals die van zijn discipelen, blijkbaar vervuld door giften van een groep toegewijde vrouwen die hem vergezelden. In zijn evangelie heeft Lucas het over “Maria, Magdalena genaamd, uit wie zeven demonen waren uitgegaan, en Joanna, de vrouw van Chuza, de gezinshoofdman van Herodes, en Susanna, en vele anderen, die uit hun middelen voorzagen” (Lucas 8:2-3; zie ook Marcus 15:40-41).

Jezus’ rijkdom

Als deze beschrijving zou kunnen worden opgevat als een allesomvattende samenvatting van hoe Jezus tijdens zijn incarnatie in de materiële wereld leefde, zouden we kunnen concluderen dat zijn voorbeeld er een van armoede was en dat ons leven evenzeer op armoede gericht moet zijn. Maar we kunnen de evangeliën ook lezen met de nadruk op Jezus’ rijkdom.

Zoals we zojuist opmerkten, was de economische status van Jezus’ familie ten tijde van zijn geboorte er duidelijk een van armoede of bijna-armoede. Maar drie jaar later, toen de magiërs Christus bezochten en zeer kostbare geschenken meebrachten, was het gezin van Jezus in een huis gevestigd, hetgeen wijst op een waarschijnlijke verhoging van de economische status van Maria en Jozef (zie Mattheüs 2:11). Later, in Lucas 2:41-51, meldt de evangelieschrijver dat Maria en Jozef voldoende financiële stabiliteit hadden om als gezin naar Jeruzalem te reizen om het Pesach-feest te vieren – een reis die alleen vereist was voor volwassen mannen, niet voor hele gezinnen (zie Exodus 23:17).

De Bijbel geeft geen details over de verbeterde financiële status van het gezin van Jezus; maar het is waarschijnlijk dat zij na verloop van tijd deel gingen uitmaken van wat wij zouden identificeren als de economische middenklasse. Historici vertellen ons dat Nazareth een welvarende stad was, vooral voor handelaren, omdat het in de buurt lag van de stad Sepphoris, een luxueuze Romeinse vakantiebestemming die voortdurend in aanbouw was. We kunnen veronderstellen dat Jozef, die timmerman was (Mattheüs 13:55), van deze mogelijkheid tot vast werk zou hebben geprofiteerd. Het is duidelijk dat Jezus uiteindelijk het vak van zijn vader overnam, omdat hij later bekend werd als “de timmerman” (Marcus 6:3).

De Bijbel vermeldt ook dat Jezus veel rijke en machtige personen diende en zich met hen identificeerde, waaronder Jozef van Arimathea, Nicodemus, Zacchaeus, Levi, en enkele niet met name genoemde Farizeeën. Het Evangelie van Lucas belicht vooral Jezus’ genot van voedsel, zijn aanvaarding van kostbare geschenken en zijn omgang met de rijken. Zo schrijft Lucas over Jezus’ aanwezigheid op feesten en zijn omgang met rijke mensen (zie Lucas 5:29-32; 7:36-39; 11:37; 14:1-2). Enkele van deze thema’s komen ook voor in het Evangelie van Johannes, waarin staat dat het eerste wonder van Christus plaatsvond op een bruiloft en waarin later staat dat Jezus een geschenk van kostbaar, luxueus parfum van Maria aannam (zie Johannes 2:1-11; 12:1-3). Let op Jezus’ getuigenis over zichzelf: “De Zoon des mensen kwam eten en drinken” (Mattheüs 11:19).

Conclusie

Wat moeten we, op grond van het voorbeeld van Jezus’ leven, concluderen over leven in de materiële wereld? Tijdens zijn leven ervoer Jezus een scala van economische status. Hij zou relatieve armoede hebben gekend bij zijn geboorte, een middenklasse opvoeding in de eerste eeuw voordat hij zijn ambt begon en vervolgens vrijwillige armoede tijdens zijn ambt. Het is veelzeggend om op te merken dat Christus nooit rijkdom of armoede op zich veroordeelde; in plaats daarvan confronteerde hij zonden die vaak tot rijkdom of armoede leidden – zonden zoals hebzucht, trots, luiheid, onrechtvaardigheid en diefstal, om er maar een paar te noemen. Bovendien voelde Jezus zich op zijn gemak bij en was hij bedreven in de omgang met zowel rijken als armen.

Wat betekent Jezus’ voorbeeld voor ons? Om op Christus te lijken, moeten we leren tevreden te zijn met onze eigen materiële omstandigheden, wat die ook mogen zijn (Filippenzen 4:11). Streven naar verandering van onze financiële status, van armoede naar rijkdom of van rijkdom naar armoede, lijkt geoorloofd, zolang onze motieven godvruchtig zijn. Bovendien is het Christus-getrouw om zonden te confronteren die resulteren in een onrechtvaardige materiële toestand, of het nu armoede of rijkdom is. Het aankweken van de vaardigheid om met zowel armen als rijken te praten zal een nuttige vaardigheid zijn als we de wereld proberen te bereiken met het evangelie van Christus.

Dit artikel is een aangepast uittreksel van Dr. Jones’ nieuwe boek, Every Good Thing. Details>>

Krijg de nieuwste Intersect-inhoud – plus een GRATIS e-book.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.