Was Satan een engel?

Er zijn vele namen voor Satan: De Duivel, Prins der Duisternis, Lucifer, de Boze. We weten wat hij is, maar wat was hij oorspronkelijk? Was Satan een engel?

Wat is een engel?

“Engelen zijn geschapen wezens” die “niet kunnen sterven” en “niet geteld kunnen worden”. Mensen zijn meestal niet in staat engelen te zien. Hun doel is “de wil van God te doen”; gelovigen te leiden en te beschermen. Serafijnen, cherubijnen en aartsengelen werken voor God.

Gevallen engelen zijn echter Satans instrumenten van vernietiging. “De gevallen engelen kwamen in opstand en werden slechte engelen. Satan is zo’n engel.” God schiep alle dingen, inclusief de engelen. Hij “zag al wat Hij gemaakt had, en het was zeer goed” (Genesis 1:31). Satan was dus oorspronkelijk ook goed.

Wat gebeurde er?

Satan probeerde zich Gods macht toe te eigenen. Met een schare van Gods engelen aan zijn zijde trachtte Satan het Koninkrijk Gods omver te werpen door oorlog te voeren tegen de Almachtige en zijn trouwe engelen. Satan faalde en werd met zijn onderdanen voor eeuwig uit het Koninkrijk geworpen (Openbaring 12:9). Zij zijn nu Satans demonen, die in de hel leven (Mattheüs 25:41) en de mensen voortdurend beschimpen.

We krijgen verder weinig over Satan te horen, ook niet waar zijn kwade bedoelingen begonnen, maar aangezien alles wat God maakte goed was, kwam Satans verlangen naar macht en verlangen om Gods Koninkrijk te vernietigen van binnenuit.

Satan en zijn demonen lokken ongelovigen naar de eeuwige dood door de woorden van God in de Hof te ondermijnen. Hij blijft de mensen vertellen dat zij niet zeker zullen sterven als zij van de vrucht eten of, met andere woorden, als zij proberen hun eigen goden te zijn die onafhankelijk zijn van de Almachtige. Zij bedreigen ook de vrede van gelovigen die, hoewel door de Geest van God verzegeld tegen de dood voor eeuwig bij God, lijden onder de gevolgen van de zonde.

Vermomd als boodschapper van het licht

Door je op de vijand te concentreren, kun je je ogen niet op Jezus richten, maar het is de moeite waard enkele van zijn listen te herkennen om de onoplettende mens te strikken. Satan is een leugenaar – de Vader der Leugen of Bedrieger zijn twee van zijn namen. Als leugenaar vertelt hij de mensen dat zij God niet nodig hebben. Hij vertelt hen dat ze goed zijn en dat er niet zoiets bestaat als zonde.

Hij suggereert dat een kleine misleiding oké is – alleen grote leugens zijn belangrijk. Hij vertelt mensen dat het goed is om iets te denken, zolang ze het maar niet doen (iemand pijn doen of doden; een andere man of vrouw begeren; willen hebben wat een ander heeft).

Lucifer betekent “lichtbrenger”, een naam die hij in de moderne tijd heeft gekregen uit de overtuiging dat Jesaja 14:12 verwijst naar Satan: “Hoe bent u uit de hemel gevallen, morgenster, zoon van de dageraad!” Satan brengt duisternis, geen licht. Overtuigd door de misleidingen van de duivel is het Woord van God “dwaasheid voor hen die verloren gaan, maar voor ons die gered worden is het de kracht van God” (1 Korintiërs 1:18).

Bondage aan de enige ware God klinkt als slavernij in de menselijke zin, niet als vrijheid. Christenen weten dat de Vader Zijn volk heeft bevrijd door hen voor eeuwig aan Christus te verbinden door de Heilige Geest, een gebondenheid die het juk wegneemt dat we voorheen droegen, zoals verslaving. Satan verwijdert het juk niet wanneer hij mensen zogenaamd “bevrijdt” van Gods Heerschappij, maar verbergt het in plaats daarvan en stapelt de last hoger op.

Satan verleidt iemand om een afleiding of een tijdelijke redder te kiezen om een probleem, zoals alcohol, te “verhelpen”, in het aangezicht van wanhoop. Deze “tijdelijke verzachtende redder duwt ons in een grotere zelfhaat” totdat “zelfveroordeling een zichzelf vervullende lus van profetie wordt die, na verloop van tijd, meer en meer onontkoombaar en meer en meer schadelijk wordt.”

De verleiding kan te veel werken zijn, buitensporige lichaamsbeweging, of roddelen. Terwijl het individu verantwoordelijk is voor het handelen naar de verleiding om te zondigen, is Satan bedreven in het vervaardigen van de aantrekkelijke gedaante ervan.

Misdirectie Meester

Satan is de expert in het misleiden van mensen om hen te laten geloven dat zij God gehoorzamen door goed te zijn. Screwtape schrijft aan Wormwood: “Wij willen, en willen heel graag, dat de mensen het christendom als een middel beschouwen; bij voorkeur natuurlijk als een middel tot hun eigen vooruitgang, maar bij gebrek daaraan als een middel tot wat dan ook – zelfs tot sociale rechtvaardigheid.” De Boze verleidt mensen te denken:

1. Het goede dat ze doen is hun doel in het leven en een doel op zich. Als Christus niet in het middelpunt staat, dan hecht iemand “waarde aan het christendom omdat het sociale rechtvaardigheid kan voortbrengen,” maar God “zal niet worden gebruikt als een gemak.”

2. Het christendom is een manier om iets goeds uit het leven te halen, zoals predikers van het Prosperity Gospel onderwijzen. Als het christendom “een middel tot eigen voordeel” is, dan is Christus niet één met de Almachtige God, maar slechts een persoonlijke geest.

Ascetische sekten en zij die luidkeels aan zelfverloochening of vrijgevigheid doen, proberen verlossing en publieke bijval te verdienen, en dat is hoe Satan het graag heeft. Paulus schreef “onthoudt elkander niet, tenzij misschien met wederzijds goedvinden en voor een tijd, opdat gij u aan het gebed kunt wijden. Komt dan weer samen, opdat satan u niet in verzoeking brengt vanwege uw gebrek aan zelfbeheersing” (1 Korintiërs 7:5).

Je kunt God niet manipuleren om een gunstig antwoord op je gebed te geven door goede dingen te doen. Vasten leidt tot een dieper vertrouwen op God en een gericht gebedsleven. Wij geven onze tijd en energie om Christus te dienen, niet om aandacht te trekken.

Jezus heeft ons ook gezegd onze goede werken in het verborgene te doen (Matteüs 6:1) en niet “somber” te zijn als we vasten. Anders, wanneer mensen commentaar geven op onze zelfbeheersing en zelfverloochening, “ontvangen wij ten volle loon” (Mattheüs 6:16). Hoogmoed is de weg naar de hel.

Beperkte macht

Satan heeft veel macht – bedenk wat hij kon doen met de man op het kerkhof in Lucas 8. Hij is de “vorst der demonen” die waarschijnlijk “de hemelse opstand lanceerde en leidde” waarin hij en zijn volgelingen ten val kwamen. Sinds die tijd regeert Satan over deze wereld (Johannes 12:31) met de macht om te “binden” en te “onderdrukken.”

Als iemand Satan eenmaal binnenlaat en Christus buiten houdt, wordt die persoon snel overwonnen door de boze. Zijn misleidingen zijn krachtig voor ongelovigen. Satan is, net als engelen in het algemeen, sterker dan de mens. Hij is echter niet machtiger dan de Heilige Geest; evenmin is de duivel Christus’ “gelijke tegenpool.”

God geeft ons altijd een helper – Zijn Woord is vol van voorbeelden: Mozes en Aäron; Ruth en Naomi; en David en Johnathan. Christenen worden bewoond door de Geest van God, hun Helper, die voor ons bemiddelt bij de Vader. “Zijn goddelijke kracht heeft ons alles gegeven wat wij nodig hebben voor een godvruchtig leven” (2 Petrus 1:3).

De Geest is machtiger dan Satan of welke engel dan ook. Dus, hoewel men nooit de strijd moet onderschatten die voortdurend om ons heen woedt in het geestelijke rijk, kan Satan geen bezit nemen van iemand die verlossing van Christus heeft ontvangen.

Ook, terwijl Satan de leiding heeft over deze wereld, weerhoudt God hem ervan zijn macht in de volle omvang uit te oefenen. “Want de heimelijke macht der wetteloosheid is reeds aan het werk, maar degene die haar nu tegenhoudt, zal dat blijven doen totdat hij uit de weg geruimd is” (2 Thessalonicenzen 2:7). Jahweh beheerst zelfs Satan.

Echt Versus Phony

Hoe zullen we Jezus kennen als Hij terugkomt? Er zijn, waren en zullen valse profeten zijn. Hun listen zijn overtuigend omdat Satan de meester van de vermomming is. Totdat God de sluier oplicht, “blijven wij blind voor de uiteindelijke waarheid.”

We zullen niet alleen met onze ogen zien, maar “Jezus herkennen voor wie Hij is” en “valse profeten identificeren.” “Niemand kan zeggen: ‘Jezus is Heer’, dan door de Heilige Geest” (1 Korintiërs 12:3). Wanneer men erkent dat Christus in het vlees is gekomen, dat Hij Gods enige Zoon is, en dat Hij de Heer is, is de sluier weggenomen.

Zelfs als wij geen woorden kunnen geven aan de vraag die in ons opkomt wanneer een persoon of een situatie niet juist lijkt, dan nog komt het onderscheidingsvermogen van de Heilige Geest voor ons op. Wanneer wij geconfronteerd worden met de echte Hogepriester, onze Heer en Heiland, zal de Geest in ons Hem kennen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.